AutobandenPremium

ZIN EN ONZIN VAN WINTERBANDEN

ZIJN VIERSEIZOENSBANDEN DOOR HET MILDE BELGISCHE KLIMAAT NIET BETER?

Hoewel de zachte winters in België eerder regel dan uitzondering zijn, blijft ongeveer 35% van de chauffeurs kiezen voor winterbanden in de winter en zomerbanden in de zomer. Wel is er een duidelijke opkomst van vierseizoensbanden. Maar wat is er nu beter, banden wisselen of het hele jaar door met vierseizoensbanden rijden? En wat zijn de trends in winterbanden?

“MEER VEILIGHEID HEEFT EEN (KLEINE) PRIJS"

(BRIDGESTONE)

“Nieuw is de Bridgestone winter­band met DriveGuard technologie. Dankzij deze technologie is het mogelijk om na een lekke band nog 80 km verder te rijden met een snelheid tot 80 km/uur” “Het heeft zeker zin om winterbanden op te leggen in België. Ze zorgen voor een betere grip en meer precisie en controle dan hun zomerse tegenhangers, ook in mildere winters", aldus Vivian van Kaam, verantwoordelijk voor de public relations en communicatie van Bridgestone Benelux.
“Dat blijkt steeds opnieuw, zowel uit eigen tests als uit tests uitgevoerd door een onafhankelijke partij. De remweg van zomerbanden op een weg in winterse omstandigheden kan drie keer langer zijn dan die met winterbanden. Winterbanden zijn met hun speciale samenstelling en loopvlakpatronen immers ontworpen om tijdens koudere weersomstandigheden zacht en flexibel te blijven, waardoor ze tractie en grip verstrekken bij lage temperaturen. Maar meer veiligheid heeft natuurlijk een prijs. Afhankelijk van de kosten die je meerekent, zoals de tijd van de bandenwissels, het tarief van het bandenhotel enz. kan banden wisselen duurder uitkomen dan het hele jaar door op zomerbanden of vierseizoensbanden rijden." Bridgestone ziet de vraag naar winterbanden nog steeds lichtjes stijgen. “Dit cijfer wordt sterk beïnvloed door de leaseautoparken waar winterbanden populair zijn. De markt van allseasonbanden groeit ook, maar minder spectaculair."
 

“OPMARS VIERSEIZOENSBANDEN,MAAR BLIJFT NICHEPRODUCT"

(CONTINENTAL)

“De nieuwe Continental WinterContact TS 860 winterbanden voor compacte en middenklasse­ wagens scoren bij het remmen op een natte, winterse weg 5% beter dan hun voorganger, de WinterContact TS 850” “De keuze voor een vierseizoensband is een compromis, zowel op het vlak van bandprestaties en kilometerrendement als veiligheid", zegt Jan Vandenbussche, marketingmanager van Continental Benelux. “Bij de keuze voor een bepaald type band laat de chauffeur zich het best adviseren door een bandenspecialist of garagist. Zij hebben de kennis in huis om de chauffeur het correcte advies te geven. Dat advies moet worden afgestemd op het voertuig, de rijstijl van de chauffeur, het aantal kilometers per jaar dat er met de auto wordt gereden, en de persoonlijke behoeftes van de automobilist omtrent veiligheid (zoals de weerstand tegen aquaplaning, de bochtenstabiliteit, de prestaties op een droog wegdek en de levensduur van de banden). Zo zijn vierseizoensbanden bv. het perfecte product voor de typische citydriver, die ong. 10.000 km per jaar rijdt tegen een lage gemiddelde snelheid, weinig autosnelweg en hellingen doet en veel in de stad rondrijdt, en dat in een compacte stadsauto, een tweede gezinswagen of een wagen met een klein motorvermogen." Vandenbussche ziet een afvlakking van de winterbandenmarkt sinds 2013. “In 2010, 2011 en 2012 is die markt sterkt geboomd door toedoen van de toen vrij harde winters in België en het strenger worden van de winterbandenwetgeving in Duitsland, een toch wel belangrijk doortochtland naar vele skioorden. Sinds 2013 is de winterbandenvraag weer wat afgevlakt vanwege de zachte winters."

Trends

"Een trend op de winterbandenmarkt is zonder twijfel de opkomst van vierseizoensbanden, ook al blijft dit een nicheproduct. Sommige leasebedrijven en vlootbeheerders testen momenteel volop het gebruik van de vierseizoensbanden als alternatief voor de zomer- en winterset, zij het met wisselend succes."

“GEBRUIK WINTERBANDEN VRIJE KEUZE VAN AUTO-EIGENAAR"

(ASSURALIA, DE BELGISCHE BEROEPSVERENIGING VAN VERZEKERINGSONDERNEMINGEN)

In België is het gebruik van winterbanden de vrije keuze van de auto-eigenaar. Ook autoverzekeraars leggen hierover geen eisen op. “Onze leden-verzekeraars blijven instaan voor schade aan derden, zelfs al zijn de wettelijke voorschriften rond winterbanden van het land waar een ongeval is voorgevallen, daarbij overtreden", aldus Wauthier Robyns, directeur van Assuralia. “Als beroepsvereniging van verzekeringsmaatschappijen zetten we ons wel in om verzekerden te informeren over de extra veiligheid die winterbanden kunnen bieden." De beroepsvereniging beveelt winterbanden ook aan. “Dat is uiteraard een vrijblijvende aanbeveling, tenzij een werkgever in zijn carpolicy winterbanden voorschrijft of dit contractueel is vastgelegd in een leasingovereenkomst."

“MINDER WINTERBANDEN OP VOORRAAD DOOR ZACHTERE WINTERS"

(GOODYEAR DUNLOP TIRES)

“De Goodyear UltraGrip Performance winterbanden met een aanzienlijk kortere remweg, een verminderd risico op aquaplaning en een betere tractie op smeltende sneeuw werden nu ook in een aantal bijkomende maten geïntroduceerd, waar­door ze ook geschikt zijn voor cross-overs en SUV’s” “Vierseizoensbanden presteren het hele jaar door goed, maar ervaren nooit de absolute prestaties van een winterband in de winter of een zomerband in de zomer", vertelt Ine Deknock, public relations & public affairs manager van Goodyear Dunlop Tires Belgium. “Vierseizoensbanden zijn geschikt voor een type doelgroep. Ik denk daarbij aan gezinnen met een kleine tot middenklasseauto of gezinnen met een tweede wagen die meestal kleiner is en maar een beperkt aantal kilometers per jaar rijdt. Ook voor bestelwagens in dienst van de bouwsector en koerier- en onderhoudsbedrijven zijn vierseizoensbanden een goede oplossing." Nochtans is afwisselen met winterbanden volgens Goodyear Dunlop Tires niet duurder dan het hele jaar met zomerbanden of vierseizoensbanden rijden. “Bovendien rijdt men dankzij het wisselen tussen zomer- en winterbanden in alle seizoenen met de best mogelijke banden, die bovendien twee keer per jaar door professionals worden nagekeken, en dat leidt tot een optimale veiligheid. De jaarlijkse vraag naar winterbanden blijft dan ook bestaan, maar door de zachtere temperaturen zijn bandenverkopers wel voorzichtiger met het op voorraad leggen van winterbanden, en dat kan bij een stevige winterprik resulteren in een lagere beschikbaarheid van winterbanden op het moment dat de consument ernaar vraagt."
 

“BANDENKEUZE AFHANKELIJK VAN RIJOMSTANDIGHEDEN, RIJSTIJL EN AUTO WAARMEE JE RIJDT"

(MICHELIN)

“De Michelin CrossClimate is een zomerband met een sneeuwvlok-op-bergsymbool. De band biedt de veiligheidsprestaties van een zomerband in de zomer en een winterband in de winter” “De vragen die de autobestuurder zichzelf moet stellen bij de keuze voor winter-, zomer- of vierseizoensbanden, of voor het doorrijden met zomerbanden in de winter, zijn: 'Hoe vaak rijd ik onder winterse omstandigheden (koud, nat, sneeuw, ijs ...)?', 'Wat is mijn rijstijl?' en 'Met welk soort auto rij ik?'", dat zegt Per de Vries, product marketing manager van bandenfabrikant Michelin Benelux. “Wie zijn auto nooit gebruikt in winterse omstandigheden, kan ook in de winter op zomerbanden blijven rijden. Wie maar af en toe, in een kleine of (hogere) middenklasseauto, in winters weer rijdt, en dat met een standaardrijstijl, of wie maar met één set banden het hele jaar door maximale veiligheid wil, kan beter vierseizoensbanden overwegen. Of voor de Michelin CrossClimate kiezen, de enige zomerband met wintercertificering. Aan de overige bestuurders adviseren we zomer- en winterbanden."

Michelin vindt het belangrijk dat de automobilisten voldoende geïnformeerd worden, zodat ze uit eigen beweging de meest veilige banden kiezen. “Jaren terug pleitten we nog voor een winterbandenwetgeving in België, maar hier bleek toen een te beperkt politiek draagvlak voor te zijn. Dat draagvlak is op dit moment zeker niet groter geworden door de zachte winters die we achter de rug hebben. Vandaar beroepen we ons nu op informatie om het bandenbewustzijn bij de autobestuurders aan te wakkeren."

Trends

“Een trend is de opkomst van winterbanden en vierseizoensoplossingen, specifiek ont­wikkeld voor SUV's"

“SWITCH NAAR WINTERBANDEN MET BANDENSPANNINGSSENSOREN"

(PROFILE TYRECENTER)

Profile Tyrecenter adviseert om zomerbanden op te leggen tussen 1 mei en 30 september, en winterbanden tussen 1 oktober en 30 april. “Voor mensen die meer dan 20.000 km per jaar afleggen, loont het zeker de moeite om voor een winter- en zomerset te kiezen", aldus Jean-Louis Weemaes, algemeen directeur van Profile Tyrecenter Belgium. “De kostprijs van het wisselen weegt niet op tegen de veiligheid die banden, aangepast aan het seizoen, bieden. Bovendien zijn er dankzij het wisselen meerdere contactmomenten per jaar waarbij ook andere punten zoals abnormale slijtage, bandenspanning, beschadigingen enz. worden gecontroleerd."

Aan wie minder dan 20.000 km per jaar rijdt, raadt Profile Tyrecenter vierseizoensbanden aan. “Wel enkel deze met een sneeuwvlok-op-bergsymbool. Banden met deze markering voldoen aan de wettelijke eisen voor winterbanden. Dat is belangrijk in landen waar winterbanden verplicht zijn, en zorgt ervoor dat chauffeurs die in het winterseizoen een uitstap plannen in Duitsland of Luxemburg, ineens ook in orde zijn met de winterbandenwetgeving daar." De bandencentralegroep is niet voor een verplichting van winterbanden in België. “Aangezien het weer in België niet altijd volgens het seizoen is, is het verplichten van winterbanden niet verantwoord."

Trends

“Sinds de Europese regelgeving bandenspanningscontrolesystemen verplicht stelt voor alle nieuw geregistreerde auto's, kozen onze klanten minder vaak voor winterbanden en zomerbanden op een aparte velg. De dan verplichte sensoren brachten immers extra kosten met zich mee. In de plaats daarvan koos men ervoor om hun zomer- en winterbanden op dezelfde velg te monteren. De kosten van de sensoren zijn nu echter teruggedrongen, waardoor we recentelijk een switch zien naar winter- en zomerbanden op aparte velg, mét bandenspanningssensoren."

“ZOMERBANDEN IN ZOMER EN WINTERBANDEN IN WINTER GEVEN BESTE PRESTATIES"

(TRAXIO, VOORHEEN FEDERAUTO, DE FEDERATIE VAN DE AUTOSECTOR EN DE AANVERWANTE SECTOREN)

“Vierseizoensbanden zijn een goed product en zijn al uitvoerig getest, maar halen niet dezelfde prestaties als een winter- of zomerband", zo vertelt Andy Nassen, algemeen secretaris van Traxio. “Wie in de zomer en de winter optimale prestaties wil, kiest in de zomer het best voor zomerbanden en in de winter voor winterbanden." Ondanks de zachte winters van de afgelopen jaren blijft ongeveer 35% van de bestuurders kiezen voor winterbanden in de winter. “Vanaf het moment dat de temperatuur onder de 7 °C gaat, hebben winterbanden hun nut, want onder de 7 °C verhardt het rubber van een zomerband en verliest die aan prestatie. Het nut van winterbanden staat dus los van het feit of het sneeuwt ja dan nee." Afwisselen met winterbanden is volgens Andy Nassen niet duurder. “Als je winterbanden opgelegd hebt, dan verslijten je zomerbanden niet, en andersom."

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Meer weten over

Nieuwe ophangingsonderdelen met 5 jaar garantieBekijk het hier!Meer infochevron_right
Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine