Technologie maakt all-seasonbanden steeds performanter
Vierseizoenenbanden voor gematigd klimaat en gebruik
“TECHNOLOGIE MAAKT SEGMENT INTERESSANTER” - Jos Swint (Michelin)
“LUISTEREN NAAR DE CONSUMENT” - Stefaan Moonen (Bridgestone)
"INNOVATIEDRANG DRIJFT VIERSEIZOENENSEGMENT" - SOFIE DETAILLE (GOODYEAR)
“PEACE OF MIND, HET HELE JAAR DOOR” - Matteo Battaini (Pirelli)
“OOK VIERSEIZOENENBANDEN OP SUV’S” - Ilse Jansen (Vredestein)
“GARAGES EN BANDENCENTRALES SPELEN SLEUTELROL” - Jan Vandenbussche (Continental)
Voor bepaalde van uw klanten (weinig kilometers in West-Europa) bieden vierseizoenenbanden het ideale compromis wanneer men veilig wil rijden in normale omstandigheden, geen tijd wil verspelen aan een zomer/winterbandenwissel én geen geld wil besteden aan bandenstockage. Belangrijk om weten is dat garages en bandencentrales een sleutelrol spelen bij de bandenkeuze. Met de juiste vragen bent u het best geplaatst om de klant te informeren en te adviseren.
Technologie staat niet stil
Een van de grote redenen voor de opmars van vierseizoenenbanden – naast de mildere West-Europese winters – is dat die types banden steeds beter worden. Het gaat namelijk om een zelfversterkend effect: wanneer een bandensegment in opmars raakt, investeren ook bandenmerken meer in R&D voor dat segment. Die verbeterde technologieën (lamellen, compounds …) maken op hun beurt het segment interessanter, waardoor de groei versnelt.
Gebruiksgemak voorop
Het grote voordeel dat vierseizoenenbanden hebben op hun varianten die seizoensgebonden zijn, is dat een seizoensbandenwissel overbodig wordt. Dat lijkt voor particulieren heel interessant (de auto moet niet een tijdje gemist worden, geen kosten voor stockage en de bandenwissel), maar zeker ook voor fleet- en leasingmaatschappijen. Die moeten anders een hele planning op poten zetten om vloten voertuigen op een zo kort mogelijke tijd (‘time is money’) om te zetten van zomer- naar winterschoeisel. Belangrijke kanttekening ook is dat de wintersportliefhebbers met de vierseizoenenband (indien voorzien van de noodzakelijke markeringen) probleemloos op (door)reis kunnen doorheen landen die in bepaalde periodes winterbanden verplichten.

Ook op hogere segmenten
Wat opvalt bij de opmars van het vierseizoenenbandensegment is dat het niet langer dient als goedkope oplossing voor de kleinere tweede wagen waarmee nu en dan eens naar de supermarkt wordt gebold. Ook het premiumsegment en SUV’s worden steeds meer uitgerust met een vierseizoenenband. De redenen daarvoor haalden wij al aan: de technologie wordt beter én het gebruiksgemak kan ook die bestuurders verleiden.
Compromis vs. performantie
Vierseizoenenbanden werden vroeger effectief als goedkoop alternatief gezien voor ondergewaardeerde voertuigen; een echt compromis van een aantal karakteristieken in de plaats van een vereniging van het beste van twee werelden. De bandenconstructeurs zijn er nog niet in geslaagd om de moeilijke taak te volbrengen om enkel het beste van zomer- en winterbanden te vatten in één vierseizoenenband, maar ze komen wel steeds dichter bij dat doel. De vierseizoenenband van een premiumbandenmerk vandaag is al veel beter dan de echte compromisversie bij het ontstaan van dat bandensegment. Feit blijft wel dat ieder bandenmerk toegeeft dat men tot nu toe, voor extreme prestaties nog steeds het best teruggrijpt naar een seizoenenband, zijnde een zomerband in de zomer en een winterband in winterse omstandigheden. Voorlopig zijn enkel zo de optimale prestaties en veiligheid gegarandeerd. Belangrijk blijft dan de vraag of en wanneer de vierseizoenenband de prestaties van zowel zomer- als winterband kan evenaren, en wie daarbij als eerste die ‘heilige graal’ op de markt kan brengen.
U stuurt de keuze
Belangrijk om weten is dat klanten – ook in tijden waarin men zich online kan informeren – nog steeds vertrouwen op de kennis en kunde van professionals. Met gerichte vragen (aantal kilometers, regio, klimaat- en weersomstandigheden …) kunt u uw klanten correct adviseren en met de juiste band veilig de weg op sturen.