AutobandenPremium

Technologie maakt all-seasonbanden steeds performanter

Vierseizoenenbanden voor gematigd klimaat en gebruik

“TECHNOLOGIE MAAKT SEGMENT INTERESSANTER” - Jos Swint (Michelin)

“LUISTEREN NAAR DE CONSUMENT” - Stefaan Moonen (Bridgestone)

"INNOVATIEDRANG DRIJFT VIERSEIZOENENSEGMENT" - SOFIE DETAILLE (GOODYEAR)

“PEACE OF MIND, HET HELE JAAR DOOR” - Matteo Battaini (Pirelli)

“OOK VIERSEIZOENENBANDEN OP SUV’S” - Ilse Jansen (Vredestein)

“GARAGES EN BANDENCENTRALES SPELEN SLEUTELROL” - Jan Vandenbussche (Continental)

Voor bepaalde van uw klanten (weinig kilometers in West-Europa) bieden vierseizoenenbanden het ideale compromis wanneer men veilig wil rijden in normale omstandigheden, geen tijd wil verspelen aan een zomer/winter­banden­wissel én geen geld wil besteden aan bandenstockage. Belangrijk om weten is dat garages en bandencentrales een sleutelrol spelen bij de bandenkeuze. Met de juiste vragen bent u het best geplaatst om de klant te informeren en te adviseren.

Technologie maakt all-seasonbanden steeds performanter

Technologie staat niet stil

Een van de grote redenen voor de opmars van vierseizoenenbanden – naast de mildere West-Europese winters – is dat die types banden steeds beter worden. Het gaat namelijk om een zelfversterkend effect: wanneer een bandensegment in opmars raakt, investeren ook bandenmerken meer in R&D voor dat segment. Die verbeterde technologieën (lamellen, compounds …) maken op hun beurt het segment interessanter, waardoor de groei versnelt.

Gebruiksgemak voorop

Het grote voordeel dat vierseizoenenbanden hebben op hun varianten die seizoensgebonden zijn, is dat een seizoensbandenwissel overbodig wordt. Dat lijkt voor particulieren heel interessant (de auto moet niet een tijdje gemist worden, geen kosten voor stockage en de bandenwissel), maar zeker ook voor fleet- en leasingmaatschappijen. Die moeten anders een hele planning op poten zetten om vloten voertuigen op een zo kort mogelijke tijd (‘time is money’) om te zetten van zomer- naar winterschoeisel. Belangrijke kanttekening ook is dat de wintersportliefhebbers met de vierseizoenenband (indien voorzien van de noodzakelijke markeringen) probleemloos op (door)reis kunnen doorheen landen die in bepaalde periodes winterbanden verplichten.

Geen seizoenswissel en dus ook geen (kosten voor) bandenstockage bij vierseizoenenbanden. Bovendien zijn die types banden beschikbaar op steeds meer afmetingen
Geen seizoenswissel en dus ook geen (kosten voor) bandenstockage bij vierseizoenenbanden. Bovendien zijn die types banden beschikbaar op steeds meer afmetingen

Ook op hogere segmenten

Wat opvalt bij de opmars van het vierseizoenenbandensegment is dat het niet langer dient als goedkope oplossing voor de kleinere tweede wagen waarmee nu en dan eens naar de supermarkt wordt gebold. Ook het premiumsegment en SUV’s worden steeds meer uitgerust met een vierseizoenenband. De redenen daarvoor haalden wij al aan: de technologie wordt beter én het gebruiksgemak kan ook die bestuurders verleiden.

Compromis vs. performantie

Vierseizoenenbanden werden vroeger effectief als goedkoop alternatief gezien voor ondergewaardeerde voertuigen; een echt compromis van een aantal karakteristieken in de plaats van een vereniging van het beste van twee werelden. De bandenconstructeurs zijn er nog niet in geslaagd om de moeilijke taak te volbrengen om enkel het beste van zomer- en winterbanden te vatten in één vierseizoenenband, maar ze komen wel steeds dichter bij dat doel. De vierseizoenenband van een premiumbandenmerk vandaag is al veel beter dan de echte com­promisversie bij het ontstaan van dat bandensegment. Feit blijft wel dat ieder bandenmerk toegeeft dat men tot nu toe, voor extreme prestaties nog steeds het best teruggrijpt naar een seizoenenband, zijnde een zomerband in de zomer en een winterband in winterse omstandigheden. Voorlopig zijn enkel zo de optimale prestaties en veiligheid gegarandeerd. Belangrijk blijft dan de vraag of en wanneer de vierseizoenenband de prestaties van zowel zomer- als winterband kan evenaren, en wie daarbij als eerste die ‘heilige graal’ op de markt kan brengen.

Technologie maakt all-seasonbanden steeds performanter

U stuurt de keuze

Belangrijk om weten is dat klanten – ook in tijden waarin men zich online kan informeren – nog steeds vertrouwen op de kennis en kunde van professionals. Met gerichte vragen (aantal kilometers, regio, klimaat- en weersomstandigheden …) kunt u uw klanten correct adviseren en met de juiste band veilig de weg op sturen.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Dieter Devriendt

Meer weten over

Nieuwe ophangingsonderdelen met 5 jaar garantieBekijk het hier!Meer infochevron_right

Gerelateerde artikels

Het hoe en waarom van vierseizoenenbanden in belgië

Al sinds hij op de markt is, kampt de all-seasonband met de nodige vooroordelen. terecht of niet; feit is dat fabrikanten continu werken aan de verbetering van de vierseizoenenband. hoe ver staat de ontwikkeling?

Waarom moeten je klanten voor zomerbanden kiezen?

De zon schijnt, de wegen warmen op – tijd om winterbanden te vervangen door zomerbanden. waarom, als all-seasons ook bestaan? dit artikel geeft je sterke argumenten: meer veiligheid en minder brandstofverbruik, wat je klant ook in de portemonnee voelt.

De ethiek van techniek

Is de mens de willoze speelbal van de technologie? nooit volledig, betoogt de businessfilosoof jochanan eynikel (etion). hij gelooft in technologie die ten dienste staat van de mens, en wil opnieuw ruimte scheppen voor verbeelding en creativiteit in de extra tijd die die technologie ons kan schenken. vanzelf zal dat echter niet gaan. “hoe de technologie zich ontwikkelt, hangt af van de waarden die de ontwikkelaars in de technologie stoppen. als we alleen maar op efficiëntie gericht zijn, dan zal de technologie dat nog versterken. iedereen die innoveert, moet beseffen dat zijn beslissingen op hun beurt de mens vormen.“

Nissan introduceert in 2026 betaalbare vehicle-to-grid-technologie in europa

Nissan kondigt aan dat het vanaf 2026 betaalbaar bidirectioneel laden beschikbaar maakt op geselecteerde elektrische modellen. deze stap draagt bij aan nissans visie voor een duurzaam energiesysteem.

Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine