CarrosseriegereedschapPremium

KUNSTSTOFHERSTEL VERHOOGT WINST

Vervanging kunststof onderdeel niet steeds beter dan herstel

Aan een wagen hangt er heel wat kunststof, maar de meeste herstellingen gebeuren aan de voor- en de achterbumperBij een incident, hoe licht ook, zijn de voor- en de achterbumper haast altijd de eerste slachtoffers. Hoe vaak gebeurt het dan niet dat de volledige bumper weggegooid wordt en vervangen wordt door een nieuwe? Toch is dat niet altijd de ideale oplossing, zeker niet wanneer men in het hogere segment aan het werk is. Kunststof is namelijk best wel te herstellen, op voorwaarde dat men correct te werk gaat én met de juiste middelen. Zo verlengt u de levensduur van de kunststof, zorgt u voor een milieuvriendelijke oplossing én kunt u er ook winst mee behalen.

EENDAGSREPARATIE

Bij kunststofreparatie betreft het bijna uitsluitend cosmetische schade. Het inplannen van een dergelijke herstelling gebeurt dan ook meestal als onderdeel van een herstel/onderhoud, terwijl de wagen toch in de carrosserie/garage staat. Zo is de wagen na een dagje in het atelier niet enkel mechanisch en technisch klaar om opnieuw kilometers te vreten, maar is hij ook weer een onbeschadigde lust voor het oog.

SOORTEN KUNSTSTOF

Voor de afwerking moet het oppervlak glad gemaakt worden om daarna dan finaal klaargemaakt te worden zodat het herstelde onderdeel gelakt kan wordenKunststof herstellen kan op verschillende manieren. Om de geschikte reparatiemethode eruit te kiezen, is het belangrijk om te weten uit welke kunststof het beschadigde onderdeel bestaat. Meestal brengen de autofabrikanten op de onderdelen dan ook wel het type kunststof aan. Zekerheid kunt u krijgen door middel van een eenvoudige test. Die bestaat erin om een nietje in het kunststof te smelten. Blijft die steken na het smelten, dan betreft het thermoplasten. Indien niet, dan zijn het thermoharders.

Thermoplasten

Thermoplastische kunststoffen hebben de eigenschap dat ze bij verhitting zacht worden. Die sterke warmte zorgt namelijk voor het verbreken van de (zeer) zwakke elektromagnetische krachten tussen de moleculen van thermoplasten. Voorbeelden van thermoplastische materialen zijn polyvinylchloride (pvc), polypropeen (PP), acryl, teflon (PTFE) … Omdat deze materialen met behulp van warmte gemakkelijk in de juiste vorm kunnen worden gebracht, vormen zij de hoofdmoot van de kunststoffen die in auto's worden gebruikt.

Thermoharders

Terwijl thermoplasten vervormen onder invloed van sterke warmte, behouden thermoharders hun hardheid bij verhitting. De textuur doet denken aan iets rubberachtigs. De thermohardende polymeren (ook wel duroplasten genoemd) ontleden zich bij sterke warmte, maar zonder vloeibaar te worden. Thermoharders zijn ook nog moeilijk om te vormen na de verwerking. Voorbeelden van deze duroplasten zijn fenolformaldehyde (PF), melamineformaldehyde (MF), polyesterharsen ...

HERSTELMETHODES

Na het vaststellen van het soort kunststof is er voor beide gedragingen een geschikte reparatie voorhanden. Bij thermoplasten kiest men vaak voor lassen. Dit kan gedaan worden, nadat het onderdeel al dan niet geniet werd. Thermoharders zal men zeker lijmen, een techniek die ook op thermoplasten werkt.

Lassen

Hoewel het om dezelfde term gaat, is het lassen met kunststoffen toch significant anders dan met metaal. Lassen met kunststof wordt gedaan met een speciale warmeluchtblazer en het juiste toevoegmateriaal. Belangrijk om te weten is dat het lasproces enkel gedaan wordt bij scheuren; gaten in de kunststof worden sowieso verlijmd. Die 'föhn' is een speciaal toestel waarop men de temperatuur en de luchtsnelheid kan regelen, naargelang van de kunststof die hersteld moet worden. Die föhns kunnen ook voorzien worden van vooraf ingestelde programma's, wanneer men vaak met dezelfde kunststoffen werkt. Na een goede voorbereiding (schuren en vrijmaken van vuil en vet) plaatst men een speciaal mondstuk op de warmeluchtblazer, die de warmte centreert op de te lassen plaats. Als het toevoegmateriaal begint te smelten, kan men de volledige lasnaad relatief makkelijk dichten. Daarbij moet men enkel de voorkant van de kunststof herstellen, aangezien het toevoegmateriaal de volledige scheur zal dichten.

 

Lijmen

Bij een chemische verankering wordt er een verlijmd verstevigingsnet aan de binnenkant van de schade aangebracht en aan de andere zijde een tweede folie. Zo kunnen beide kanten hechten en uitharden tot een stevige lijmverbindingHet lijmproces kan bij zowel scheuren als gaten gebeuren, maar het zijn vooral gaten in de kunststof die hersteld worden met lijm. Bij lijm is er niet meteen een moeilijke procedure. Men moet wel altijd rekening houden met het feit dat men zowel de voor- als achterkant van het onderdeel verlijmt. Dat houdt dus ook in dat men bij een verlijming altijd moet demonteren en monteren. De soort lijm hangt wat af van de kunststof. Belangrijk is wel dat er geen universele superlijm bestaat die elk type beschadiging of kunststof afdoende kan herstellen.

Deze herstelmethode vergt wel de nodige voorbereidingen ... die beginnen bij het uitslijpen van de barst (tot ongeveer 5 mm) en een V-vorm. Daarna moeten er gaten geboord worden rondom de te herstellen oppervlakte. De schade is nu klaar voor de lijm. Die wordt eerst aangebracht op een kunststof folie met verstevigingsnetje, aan de binnenzijde van het onderdeel. De lijm wordt zo door de open gaten geduwd. Eventueel kan er dan nog wat extra lijm worden aangebracht om voldoende lijmdikte te verkrijgen. Om de lijm nu in te sluiten, wordt aan de andere zijde van het te herstellen stuk een tweede folie aangebracht. Na uitharding ontstaat een stevige lijmverbinding die (afhankelijk van de grootte van de schade en het soort lijm) na een klein uurtje al schuurbaar is. Na een zestal uur is deze reparatie klaar voor de spuitcabine.
 

Scheurtjes en ontbrekende steuntjes
Het uitvoeren van kleine reparaties, zoals die aan kleine scheurtjes of afgebroken steuntjes, kan met een tweecomponentenpolyurethaanlijm heel snel gebeuren.

Nieten

Scheuren en gaten
Het 'nieten' van kunststof gebeurt met inox draadjes in verschillende vormen die ingesmolten worden om onderdelen te fixerenZoals hierboven beschreven, kan men voor het lassen van kunststof het onderdeel al voorzien hebben van 'nietjes'. Dit zijn inox draadjes die worden ingesmolten om onderdelen te fixeren. Ze zijn er in diverse vormen, waarvan deze de meest frequente zijn:
  • S & W: voor hechting;
  • V: voor binnenhoeken;
  • M: voor buitenhoeken en parkeersensorhouders;
  • U: voor de bevestiging van tiewrapbandjes (voor de bekabeling van o.a. parkeersensoren).

Na het insmelten van dergelijke nietjes worden de uitsteeksels ervan afgeknipt of afgewrikt. Daarna gaat men verder met de reparatie door middel van het lassen, ook al voor het wegwerken van de 'brandwonden' die de nietjes achterlaten.

VERVANGEN OF HERSTELLEN?

De hamvraag bij elke carrosserieschade - ook bij kunststof stukken - is steeds of men het beschadigde onderdeel moet vervangen dan wel herstellen. Van oudsher hebben carrossiers/garagisten de neiging om te opteren voor de eerste optie. Die is zeker valabel wanneer het gaat om grote, moeilijk te repareren schades. Toch wordt er ook bij herstelbare beschadigingen van kunststof te vaak gekozen voor de 'gemakkelijkheidsoplossing' van het bestellen van een nieuw onderdeel.

Goedkopere oplossing

Nieuwe onderdelen hebben een vast prijsschema, zodat u daarop enkel de vastgelegde winst kunt maken. Deze nieuwe onderdelen plus de kost voor montage en spuiten vormen voor de klanten een dure oplossing. Bij het kunststofherstel zijn de materiaalkosten beperkt. Bij het factureren van de werkuren kunt u zelfs bij ruime berekeningen toch aan de klant een lagere factuur aanbieden dan het geval is bij een vervanging van het onderdeel.

Tijdwinst

Een bijkomend nadeel van nieuwe onderdelen is dat die vaak niet op voorraad zijn en besteld moeten worden. Afhankelijk van de leverancier en het soort stuk kunnen de leveringstermijnen een hele tijd in beslag nemen. Ondertussen is uw klant op weg met uw vervangwagen, waardoor u die niet kunt aanbieden aan andere klanten. Kunststofherstel kan binnen een veel korter tijdsbestek, waardoor uw klant sneller zijn voertuig terug heeft … en u uw vervangwagen.

CIJFERVOORBEELD VERVANGING VS. HERSTEL

Met een speciaal lastoestel en met vulmiddel wordt de scheur vrij eenvoudig gedicht. Het instellen van het lastoestel gebeurt vrij eenvoudig via een vaste instelling afhankelijk van het type kunststofStel dat een nieuw onderdeel van kunststof met inbegrip van uw winstmarge de klant 500 à 600 euro kost. Plus een uurtje of twee werk voor (de)montage en spuiten komt de factuur voor uw klant dan op 700 à 800 euro te staan, los van het feit dat hij zijn voertuig voor een langere tijd kwijt is. Indien u datzelfde kunststof onderdeel zou repareren, zijn de materiaalkosten voor het lassen/lijmen/nieten miniem. U heeft er weliswaar enkele uren werk aan, maar die 300 of 400 euro schelen nog steeds een serieuze slok op de borrel in vergelijking met een vervanging. De beperkte kost van het kunststofherstel laat zelfs toe om het aantal werkuren ruim te berekenen.


WAT WORDT HERSTELD?

Door de naadloze verbinding beschikt de bumper opnieuw over zijn oorspronkelijke eigenschappenAan een wagen hangt er heel wat kunststof, maar de meeste herstellingen gebeuren aan de voor- en de achterbumper. Dat werd vroeger al gedaan, toen de bumpers nog uit metaal bestonden. Bij een beschadigde bumper werden die simpelweg uitgedeukt en geverfd, en daarmee was de kous af. Vandaag zijn bumpers kunststof onderdelen. De beschadigingen zijn nog steeds dezelfde - deuken en scheuren - maar het materiaal vergt een andere aanpak. Toch zijn dergelijke reparaties relatief makkelijk uit te voeren als men over de juiste kennis en het juiste materiaal beschikt: weten wanneer te lijmen en wanneer te lassen, en vooral beseffen dat er geen universeel superproduct is dat voor alle kunststoffen werkt.

WAAIER VAN KUNSTSTOFFEN

Tegenwoordig zijn er heel wat kunststoffen op de markt, en dat assortiment wordt er niet kleiner op door de druk van de markt en de technologie: men gaat steeds op zoek naar een nog lichter en sterker materiaal. Er wordt nog steeds hoofdzakelijk gewerkt met PP-EPDM, maar doordat men meer en meer recycleert, zijn er heel wat kunststoffen aan het assortiment toegevoegd. Daarnaast bestaan er al merkspecifieke kunststoffen. Het grote nadeel van die nieuwere kunststoffen is dat ze zich niet zo makkelijk meer laten bewerken.

Recyclage van kunststoffen

Kunststoffen recycleren is eigenlijk vrij makkelijk, op voorwaarde dat men goed sorteert. Aangezien er vandaag de dag een ware toevloed van verschillende kunststoffen is, verloopt dat sorteerwerk niet zo vlot als men zou willen. De kosten voor de recyclage van kunststof liggen dan ook aan de hoge kant en vergen dus een zekere investering. Het recyclageproces staat of valt dus met zijn voorbereiding. Naast dat sorteerwerk moet men bij bumpers ook nog eens de lak verwijderen, wat voor een bijkomende moeilijkheid zorgt.

Herkennen van kunststoffen

"OpIn principe hoeft men geen expert te zijn om kunststoffen van elkaar te onderscheiden; dat doen de materialen al voor u. Op de achterkant van elk type kunststof staat namelijk de afkorting van de soort kunststof tussen twee haakjes links en rechts van de kunststofsoort: bv. >> PP-EPDM <

KLANTENRELATIE

Kunststofreparatie kan ook wonderen doen voor uw omgang met zowel klanten als verzekeringsmaatschappijen.

Wat de klant wil

De klant wil eerst en vooral zijn voertuig snel terugkrijgen, wanneer hij/zij die binnenbrengt ter reparatie. Daarnaast speelt ook de hoogte van de factuur een belangrijke rol voor de klant. Bovendien wenst uw cliënteel een kwaliteitsvolle oplossing voor het schadegeval. De drie bovenstaande wensen gaan ook op voor verzekeringsmaatschappijen. Een extra vereiste voor hen is ook dat hun klanten tevreden zijn en blijven.

Wat u wilt

De bedoeling van een carrossier/garagist is om 'zijn boterham' te verdienen. Kortom: u wilt graag winst maken. Dit kan door het werkvolume te verhogen. De toestroom van beschadigde wagens hangt samen met uw reputatie bij klanten/verzekeringsmaatschappijen, die op zijn beurt afhangt van de mate van invulling van de klantenwensen. Een verhoogd werkvolume vergt ook het snel en effectief uitvoeren van het schadeherstel, zodat u uw werkplek opnieuw vrij heeft voor de volgende klus.

Win-winsituatie

Kunststofherstel heeft alles in zich om zowel de verlangens van de klant als de wensen van de carrossier te vervullen. De methode laat toe om snel te repareren, zodat de klant snel zijn voertuig terug heeft en de vakman zijn werkplek vrij voor een volgend schadegeval. Ook laat kunststofherstel toe om winstmarge te nemen, terwijl de klant nog steeds goedkoper af is dan met een vervanging van het stuk. Bovendien is het herstellen van kunststof wanneer goed uitgevoerd een kwaliteitsvolle reparatie, waarover de klant tevreden kan zijn en waarmee de carrossier zijn naam kan maken, zowel bij particuliere klanten als bij verzekeringsmaatschappijen.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Nieuwe ophangingsonderdelen met 5 jaar garantieBekijk het hier!Meer infochevron_right
Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine