JUISTE INSCHATTING BESPAART TIJD EN GELD
Richtbanken voor licht schadeherstel
SCHADE BETER INSCHATTEN
De grootste innovatie in lichte richtbanken is het feit dat de wagen op de wielen wordt genomen, wat torsen van de carrosserie beperkt, vooral bij het werken aan deurdrempels en deurstijlen. Het probleem is dat lichte en zware schades (wanneer bevestigingspunten geraakt zijn) moeilijk kunnen worden ingeschat. In het algemeen worden de huidige schades die nog hersteld worden aangezien als lichte schades. Een kleine richtbank dient echter enkel voor plaatwerk en niet voor richtwerk. Daarvoor dient een mallenbank.Neem als voorbeeld een A-stijl vervangen op een kleine richtbank. Bij dit soort herstellingen neem je de sterkte weg uit de zijkant van de wagen. De wagen wordt gesteund op vier universele verankeringsklemmen onder de A-stijl. In die situatie duwt het gewicht van de motor de A-stijl naar achteren waardoor deze gaat kantelen (kan worden verholpen als de wagen op de wielen blijft steunen). Vervolgens last men alle onderdelen in waar nodig, en bij montage van de deur constateert men dat de deur niet meer past. Daarop gaat men met een piston duwen in de deuropening om de deur te doen passen. Al die verloren tijd kan gereduceerd worden wanneer de schade vooraf beter ingeschat zou worden.
KLEINE RICHTBANK

Wanneer een schadewagen wordt aangenomen en gedemonteerd op een kleine richtbank, kan men de schade gaan bepalen (richtwerk en/of plaatwerk). Wanneer men bij de montage ziet dat toch niet alles naar behoren past, kan men op dit moment nog ingrijpen door de trekunit te monteren en bij te trekken tot op het moment dat alles past. Op deze manier kan tijd gewonnen worden om de klassieke richtbank te gaan halen, onder de brug te plaatsen, recht te trekken en verder te monteren. In dit opzicht is de hefhoogte eveneens van groot belang: hefsystemen van maximaal 1 m zijn te laag voor ergonomische werkomstandigheden. In deze situatie is een hefhoogte van 1,3 à 1,5 m meer wenselijk (eenvoudige toegang tot onderzijde dorpels…).
PRAKTISCH
Indien u een richtsysteem wilt aankopen, moet u ervoor zorgen dat u alle schades aankunt. Een kleine richtbank is goed als tweede of derde systeem bij een mallenbank, maar heeft te veel beperkingen als hoofdrichtsysteem (geen mogelijkheid voor bestelwagens en 4x4). In een bestaand gebouw opteert men meestal voor het opbouwtype; bij een nieuwbouw daarentegen is een inbouw aangeraden.Wanneer men voertuigen herstelt zonder lasnaden (waar de constructie van de deurdrempel zodanig is gemaakt dat er géén verticale of horizontale rand onder de dorpel staat en men beschikt over een 'vlakke' dorpel) kan men géén klemmen zetten, en bestaan er bij sommige constructeurs speciale verankeringen om dit soort voertuigen toch te kunnen verankeren op bepaalde punten. Deze kunnen gehuurd worden wanneer u maar sporadisch dergelijke voertuigen herstelt. Wanneer er enkel een 'koopoptie' is, zien we vaak dat de carrossier 'zijn plan trekt' door hier en daar kettingen en riemen rond te gooien om de wagen tegen te houden. Dat levert niet bepaald een ideale situatie op, zeker niet qua veiligheid (zowel de persoon als het voertuig kunnen schade of letsel oplopen).