Meet- & richtsystemenPremium

JUISTE INSCHATTING BESPAART TIJD EN GELD

Richtbanken voor licht schadeherstel

Wanneer er bij lichte schade richtwerk aan te pas komt, moet dit gebeuren op een mallenbank en niet op een kleine richtbank. Een kleine richtbank dient namelijk enkel voor plaatwerk en niet voor richtwerk. Een juiste inschatting van de schade is dus zeer belangrijk.


SCHADE BETER INSCHATTEN

De grootste innovatie in lichte richtbanken is het feit dat de wagen op de wielen wordt genomen, wat torsen van de carrosserie beperkt, vooral bij het werken aan deurdrempels en deurstijlen. Het probleem is dat lichte en zware schades (wanneer bevestigingspunten geraakt zijn) moeilijk kunnen worden ingeschat. In het algemeen worden de huidige schades die nog hersteld worden aangezien als lichte schades. Een kleine richtbank dient echter enkel voor plaatwerk en niet voor richtwerk. Daarvoor dient een mallenbank.Neem als voorbeeld een A-stijl vervangen op een kleine richtbank. Bij dit soort herstellingen neem je de sterkte weg uit de zijkant van de wagen. De wagen wordt gesteund op vier universele verankeringsklemmen onder de A-stijl. In die situatie duwt het gewicht van de motor de A-stijl naar achteren waardoor deze gaat kantelen (kan worden verholpen als de wagen op de wielen blijft steunen). Vervolgens last men alle onderdelen in waar nodig, en bij montage van de deur constateert men dat de deur niet meer past. Daarop gaat men met een piston duwen in de deuropening om de deur te doen passen. Al die verloren tijd kan gereduceerd worden wanneer de schade vooraf beter ingeschat zou worden.


KLEINE RICHTBANK

Wanneer een schadewagen wordt aangenomen en gedemonteerd op een kleine richtbank, kan men de schade gaan bepalen (richtwerk en/of plaatwerk). Wanneer men bij de montage ziet dat toch niet alles naar behoren past, kan men op dit moment nog ingrijpen door de trekunit te monteren en bij te trekken tot op het moment dat alles past. Op deze manier kan tijd gewonnen worden om de klassieke richtbank te gaan halen, onder de brug te plaatsen, recht te trekken en verder te monteren. In dit opzicht is de hefhoogte eveneens van groot belang: hefsystemen van maximaal 1 m zijn te laag voor ergonomische werkomstandigheden. In deze situatie is een hefhoogte van 1,3 à 1,5 m meer wenselijk (eenvoudige toegang tot onderzijde dorpels…).


PRAKTISCH

Indien u een richtsysteem wilt aankopen, moet u ervoor zorgen dat u alle schades aankunt. Een kleine richtbank is goed als tweede of derde systeem bij een mallenbank, maar heeft te veel beperkingen als hoofdrichtsysteem (geen mogelijkheid voor bestelwagens en 4x4). In een bestaand gebouw opteert men meestal voor het opbouwtype; bij een nieuwbouw daarentegen is een inbouw aangeraden.Wanneer men voertuigen herstelt zonder lasnaden (waar de constructie van de deurdrempel zodanig is gemaakt dat er géén verticale of horizontale rand onder de dorpel staat en men beschikt over een 'vlakke' dorpel) kan men géén klemmen zetten, en bestaan er bij sommige constructeurs speciale verankeringen om dit soort voertuigen toch te kunnen verankeren op bepaalde punten. Deze kunnen gehuurd worden wanneer u maar sporadisch dergelijke voertuigen herstelt. Wanneer er enkel een 'koopoptie' is, zien we vaak dat de carrossier 'zijn plan trekt' door hier en daar kettingen en riemen rond te gooien om de wagen tegen te houden. Dat levert niet bepaald een ideale situatie op, zeker niet qua veiligheid (zowel de persoon als het voertuig kunnen schade of letsel oplopen).

 

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Gerelateerde artikels

Hoe het juist gebruiken van smeermiddelen kosten bespaart

Niet elk bedrijf heeft het volume om een medewerker zich fulltime op het smeren te laten richten. Vaak is het een van de taken van de vaak al overbevraagde onderhoudsverantwoordelijke. Geen evidentie dan om een geheel productieproces perfect gesmeerd te laten lopen. Zeker omdat smeermiddelen om specialistische kennis vragen. Daarom zette BEMAS een studiesessie rond smeren op het getouw op twee locaties. Onder de noemer 'Moving Forward - High-tech Lubrication' werd er dieper ingegaan op de juiste smeermiddelen en -technieken voor een hogere betrouwbaarheid.

De juiste hoeveelheid smeermiddel op het juiste moment

Steeds vaker worden automatische smeersystemen gebruikt om zowel in de industriële als mobiele applicaties de smeerpunten tijdig van de juiste hoeveelheid en het juiste smeermiddel te voorzien. Hierbij wordt het smeermiddel (vet of olie) via een pomp automatisch, met een vooraf ingestelde frequentie en op de juiste manier aan de specifieke component of de machine toegevoegd. De toenemende populariteit van automatische smeersystemen hangt direct samen met de voordelen van deze systemen.

Snoeiafval ter plaatse verwerken bespaart veel tijd

Hakselen bespaart tijd bij het tuinieren en maakt zinvol hergebruik van tuinafval mogelijk. Het biedt een efficiënte manier om takken en plantenresten te verwerken. Welke machine het meest geschikt is, hangt af van verschillende factoren.

Frequentie en werkterrein bepalende factoren

Perslucht wordt binnen de garagesector gebruikt voor het aandrijven van persluchtgereedschap zoals wielmoersleutels, bandenwisselaars, vetspuiten, het oppompen van banden ... In de carrosseriesector zal hiermee hoofdzakelijk het verfspuiten worden uitgevoerd. Het is duidelijk dat de keuze van een goede persluchtinstallatie en een degelijke compressor meer dan nodig is. Alhoewel de prijs van de compressor belangrijk is bij de aankoopbeslissing, bepalen ook andere parameters de keuze van een geschikt model. Met dit artikel hopen we u te kunnen helpen bij een juiste keuze.

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

CarFix maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.