VEILIGHEIDSITEMS BLIJVEN EVOLUEREN

EURO NCAP EN VEILIGHEIDSASSISTENTEN
Euro NCAP beoordeelt dus ook de doeltreffendheid van assistentie-uitrustingen die ongevallen helpen voorkomen en de ernst van lichamelijke letsels minimaliseren. Sinds 2009 onderscheidt Euro NCAP al modellen die standaard Elektronische Stabiliteit Controle (ESC) aan boord hebben. Vanaf 2011 worden die ESC-functies uitgebreider gecontroleerd door o.m. bij 80 km/u een plotse stuurwielverdraaiingen van (max.) 270 graden na te bootsen. Daarbij worden de zijwaartse verplaatsing, stabiliteit en de ESC-accuraatheid waarmee die bruuske koerswijziging geanticipeerd kan worden beoordeeld. Het zijn tests die het nut van ESC onderlijnen en er snel toe geleid hebben dat nieuwe modellen standaard met deze technologie worden beveiligd.
Speed assist (sas)
Naleving van de maximum snelheid helpt ongevallen voorkomen of de ernst ervan beperken. Sinds 2009 controleert Euro NCAP Speed Assist-systemen (SAS) op volgende punten: informeren van bestuurder over de actuele snelheidslimiet, waarschuwing bij overschrijding van max. rijsnelheid en (upgrading 2013) het actief vermijden dat de max. toegestane snelheid overschreden wordt.
Noodstop (aeb)

Rijstrookbewaking en -assistentie
Lane Support waarschuwt bij het onopzettelijk verlaten van de rijstrook of bij het verlaten van het baanvak zonder de richting aan te geven. Euro NCAP onderscheidt sinds 2014 met standaard rijtests (updating 2016) de modellen die zijn uitgerust met Lane Departure Warning (waarschuwing) en Lane Keeping Support (ondersteuning bij koerscorrectie). Extra punten in de eindbeoordeling zijn weggelegd voor modellen met Blind Spot Monitoring systemen.