AutoveiligheidssystemenPremium

TRENDS EN TENDENZEN INZAKE VEILIGHEIDSSYSTEMEN

 

Bestaande assistenties evolueren en worden in toenemende mate geïnstalleerd. Networking en component-sharing leiden tot nieuwe, nog intelligentere rij-assistenties. Het aantal rij-assistenties breidt uit en de vraag rijst: hoelang heeft de auto nog een chauffeur nodig? Het uitgebreid scala van veiligheidbevorderende functies
of zouden we niet beter zeggen 'geautomatiseerde rijfuncties'
in de nieuwste S-Klasse van Mercedes brengt bevestiging.


Actieve afstandsregeling

In samenwerking met het navigatiesysteem wordt (via automatische afstandsregeling of Distronic) de ingestelde snelheid anticiperend verlaagd (of verhoogd) in functie van bochten, kruispunten, rotondes of tolpoorten. Distronic waakt (0 tot 210 km/u) over een veilige afstand tot de voorligger en daarbij wordt de wagen op zijn rijvak gehouden.


Actieve spoorassistent

Wil men tussen 80 en 180 km/u van rijvak wisselen (op wegen met meerdere rijstroken, herkend door de navigatie), volstaat het inschakelen van de richtingaanwijzer. Sensoren controleren of de gekozen rijstrook voor, naast en achter het voertuig vrij is. Bij relevante veiligheidszones zal de actieve spoorassistent het voertuig autonoom van rijstrook doen wisselen.


Actieve snelheidslimietassistentie

Rijdend met actieve stuurassistent wordt het voertuig gestopt van zodra de chauffeur het voertuig niet actief bestuurt. Indien het stuurwiel niet beweegt binnen een vooringesteld tijdsinterval, volgt een visuele en akoestische aanmaning om de handen op het stuur te leggen. Indien de bestuurder niet reageert, wordt de wagen afgeremd.


Actieve remassistent

De actieve remassistent met kruispuntfunctie helpt bij het vermijden van aanrijdingen met voorliggers, stilstaande of kruisende voertuigen en voetgangers indien de bestuurder na een waarschuwing geen of te late actie onderneemt om de gevaarlijke situatie te ontwijken.


Uitwijkstuurassistent

Helpt bij manoeuvres om voetgangers te ontwijken die zich in de gevarenzone voor het voertuig bevinden. Deze stuurassistentie controleert en stabiliseert het voertuig tijdens bruuske uitwijkmanoeuvres.


Actieve rijstrookassistent

Waarschuwt met pulserende trillingen indien het voertuig onbedoeld zijn rijstrook verlaat (tussen 60 en 200 km/u). Bij het onbedoeld overschrijden van een doorlopende witte lijn wordt het voertuig terug op de eigen rijstrook gestuurd. Wordt een onderbroken witte lijn onbewust overschreden, dan komt de actieve rijstrookassistent enkel tussen bij risico op aanrijding met een voertuig op de naastgelegen rijstrook.


Actieve dodehoekassistent

Genereert visuele en akoestische waarschuwingen bij snelheden tot 200 km/u van zodra de richtingaanwijzer wordt ingeschakeld en mogelijkheid tot zijdelingse aanrijdingen bestaat. Bij snelheden boven 30 km/u wordt automatisch geremd om flankongevallen te voorkomen.


Verkeersbordassistent

Door beeldherkenning te koppelen aan de navigatiedata van digitale wegenkaarten worden toegestane snelheden, inhaalverbod en zebrapaden op het actieve traject geregistreerd en in display gezet. Ook extra restricties (max. snelheid bij regenweer of lokaal tijdelijke snelheidsbeperkingen) worden in beeld gebracht.


Car-to-x communicatie

Informatie over gevaarlijke situaties (verkeersopstoppingen, accidenten, obstakels of dieren op de rijweg) die gedetecteerd worden door een voertuig wordt uitgewisseld met alle andere Car-to-X gebruikers waardoor vroegtijdig kan gewaarschuwd worden voor opduikend gevaar.


Actieve parkeerassistent

Helpt de bestuurder bij het vinden van een geschikte parkeerplaats en het parallel of dwars in- en uitparkeren. Bij parkeren in de breedte is het systeem zowel voorwaarts als achterwaarts actief. Rear Cross Traffic Alert en dodehoekassistent waarschuwen voor dwarsverkeer bij het achterwaarts verlaten van een parkeervak.


Remote park pilot

Met behulp van een smartphone wordt het voertuig in krappe parkeerplaatsen en garages gemanoeuvreerd, waardoor in- en uitstappen nog voor het parkeermanoevre kan gebeuren.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Nieuwe ophangingsonderdelen met 5 jaar garantieBekijk het hier!Meer infochevron_right

Gerelateerde artikels

De toekomst is aan de autonoom rijdende auto

Terwijl media en politiek weinig bereidheid tonen om het huidige, ‘consensus-wetenschappelijk’ gevoerde energie-, milieu- en mobiliteits­beleid oprecht onder de loep te nemen, zochten we professor mark pecqueur, docent en onder­zoeksleider autowetenschappen aan de thomas more hogeschool én lid van de europese adviescommissie (sae – society of automotive engineers), opnieuw op. pecqueur is overtuigd dat de zelfrijdende voertuigen realiteit zijn en neemt ook in dit domein geen blad voor de mond. “het debat rond autonome voer­tuigen verdraagt de technologische realiteit blijkbaar niet. het wordt tijd dat de media ook hierin hun opiniërend ‘influencing’-geklets door op feiten steunende onderzoeksjournalistiek vervangen.”

Hoe onze sector inspeelt op de nieuwe mobiliteitsuitdagingen...

Op 16 oktober verwelkomde la seine musicale in parijs the extra mile by equip auto, een nieuw europees zakelijk evenement voor de automotivesector, met rondetafelgesprekken en onthulling van het programma voor equip auto paris 2025.

Ontwrichtende trends confronteren aftermarket met de toekomst

Evoluerende verwachtingen van de klant, versnelde technolo­gische innovatie en verschuivingen in concurrentiekracht. voor de automotive aftermarket liggen zeer zeker drastische verande­ringen in het verschiet. zo kan de opkomst van ev’s, geconnec­teerde voertuigen en e-commerce o.m. leiden tot een herverde­ling van 30 tot 40% van de aftermarketwinsten langs de waarde­keten. mckinsey & company, inc belicht in een nieuwe studie de ver­anderingen en ontwrichtende trends waarmee de automotive aftermarket de komende jaren geconfronteerd zal worden, en biedt antwoord op de vragen die deze trends naar voren brengen.

Hoe correct je auto wassen?

Je auto was je bij voorkeur één keer in de maand. dan zal het vuil zich minder hard aan het koetswerk hechten, wat beter is voor je lak. maar hoe doe je dat nu precies op de juiste manier? we geven enkele tips mee in dit artikel.

Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine