TRENDS EN TENDENZEN INZAKE VEILIGHEIDSSYSTEMEN

of zouden we niet beter zeggen 'geautomatiseerde rijfuncties'
in de nieuwste S-Klasse van Mercedes brengt bevestiging.
Actieve afstandsregeling
In samenwerking met het navigatiesysteem wordt (via automatische afstandsregeling of Distronic) de ingestelde snelheid anticiperend verlaagd (of verhoogd) in functie van bochten, kruispunten, rotondes of tolpoorten. Distronic waakt (0 tot 210 km/u) over een veilige afstand tot de voorligger en daarbij wordt de wagen op zijn rijvak gehouden.
Actieve spoorassistent
Wil men tussen 80 en 180 km/u van rijvak wisselen (op wegen met meerdere rijstroken, herkend door de navigatie), volstaat het inschakelen van de richtingaanwijzer. Sensoren controleren of de gekozen rijstrook voor, naast en achter het voertuig vrij is. Bij relevante veiligheidszones zal de actieve spoorassistent het voertuig autonoom van rijstrook doen wisselen.
Actieve snelheidslimietassistentie
Rijdend met actieve stuurassistent wordt het voertuig gestopt van zodra de chauffeur het voertuig niet actief bestuurt. Indien het stuurwiel niet beweegt binnen een vooringesteld tijdsinterval, volgt een visuele en akoestische aanmaning om de handen op het stuur te leggen. Indien de bestuurder niet reageert, wordt de wagen afgeremd.
Actieve remassistent
De actieve remassistent met kruispuntfunctie helpt bij het vermijden van aanrijdingen met voorliggers, stilstaande of kruisende voertuigen en voetgangers indien de bestuurder na een waarschuwing geen of te late actie onderneemt om de gevaarlijke situatie te ontwijken.
Uitwijkstuurassistent
Helpt bij manoeuvres om voetgangers te ontwijken die zich in de gevarenzone voor het voertuig bevinden. Deze stuurassistentie controleert en stabiliseert het voertuig tijdens bruuske uitwijkmanoeuvres.
Actieve rijstrookassistent
Waarschuwt met pulserende trillingen indien het voertuig onbedoeld zijn rijstrook verlaat (tussen 60 en 200 km/u). Bij het onbedoeld overschrijden van een doorlopende witte lijn wordt het voertuig terug op de eigen rijstrook gestuurd. Wordt een onderbroken witte lijn onbewust overschreden, dan komt de actieve rijstrookassistent enkel tussen bij risico op aanrijding met een voertuig op de naastgelegen rijstrook.
Actieve dodehoekassistent

Verkeersbordassistent
Door beeldherkenning te koppelen aan de navigatiedata van digitale wegenkaarten worden toegestane snelheden, inhaalverbod en zebrapaden op het actieve traject geregistreerd en in display gezet. Ook extra restricties (max. snelheid bij regenweer of lokaal tijdelijke snelheidsbeperkingen) worden in beeld gebracht.
Car-to-x communicatie
Informatie over gevaarlijke situaties (verkeersopstoppingen, accidenten, obstakels of dieren op de rijweg) die gedetecteerd worden door een voertuig wordt uitgewisseld met alle andere Car-to-X gebruikers waardoor vroegtijdig kan gewaarschuwd worden voor opduikend gevaar.
Actieve parkeerassistent
Helpt de bestuurder bij het vinden van een geschikte parkeerplaats en het parallel of dwars in- en uitparkeren. Bij parkeren in de breedte is het systeem zowel voorwaarts als achterwaarts actief. Rear Cross Traffic Alert en dodehoekassistent waarschuwen voor dwarsverkeer bij het achterwaarts verlaten van een parkeervak.
Remote park pilot
Met behulp van een smartphone wordt het voertuig in krappe parkeerplaatsen en garages gemanoeuvreerd, waardoor in- en uitstappen nog voor het parkeermanoevre kan gebeuren.