PARKEERASSISTENTIE BEPERKT ZICH
NIET TOT WAARSCHUWEN

AUTONOOM PARKEREN
We kennen waarschuwende parkeerhulp- en steeds meer ook APS-toepassingen die met een minimale tussenkomst van de bestuurder zichzelf parkeren. Bij de 'waarschuwers' horen we geluidssignalen en/of zien we indicatoren oplichten in een display die de parkeersituatie in beeld brengt. Ook zien we steeds meer camera's opduiken die tijdens het achteruitrijden het gebied achter het voertuig in de dashboard-display brengen. Ook autonome parkeersystemen laten zich leiden door meerdere camera's en sensoren die de omgeving van het voertuig nauwlettend observeren. Aan de hand van de daaruit verkregen, digitaal geanalyseerde voertuigomgeving puurt een APS-processor de juiste instructies om tijdens het parkeren de stuurinrichting te dirigeren.
SENSOR, RADAR, CAMERA
Sensorweetjes
Sensoren worden gerangschikt naar waarnemingscapaciteit. Ultrasone sensoren hebben een reikbereik tot 4 m. Een videocamera
in principe ook een sensor detecteert omgevingsbeelden tot 80 m. FMCW-radarsensoren (Frequency Modulated Continuous Wave) tot 200 m. Temperatuur- of luchtstroomschommelingen, dag, nacht noch vervuiling of water mogen een nadelige invloed hebben op de sensorwaarneming. Ultrasone sensoren functioneren bij frequenties van 18 kHz of hoger. Door de hoge frequentie of de korte golflengte wordt de afbreking of afbuiging beperkt.
Stuurhoeksensoring
APS maakt stuurhoeksensoren onmisbaar. Die zijn modulair opgevat omdat ze meerdere functies moeten vervullen. Naast in APS zijn ze bv. ook operationeel in de domeinen ESP, elektrische en elektrohydraulische stuurbekrachtiging of adaptieve en meedraaiende koplampen. De eenvoudige types hebben een meetbereik van 90°. Performantere versies zijn specifiek programmeerbaar en hebben een meetbereik van 780°.
3D-VISUALISATIE
Multicamera
Met beeldopnames uit alle hoeken wordt de complete omgeving van het voertuig in kaart gebracht. Eén camera blikt vooruit, een andere achteruit. Twee in de behuizing van de buitenspiegels geïntegreerde camera's visualiseren de omgeving aan beide zijden van het voertuig.
Visogen
Continental toonde ons een Surround View-camerasysteem dat tijdens het achteruitrijden of parkeren de hele omgeving op het dashboard visualiseert. Het systeem toonde zich bekwaam in het detecteren van de witte lijnen op de vloer van parkeergarages. Een eigenschap die bij de toepassing van traditionele, ultrasone sensoren niet haalbaar of moeilijk blijkt. De goede allround zichtbaarheid wordt hier toegeschreven aan het gebruik van vier breedhoek- of visoogcamera's. Eén vooraan, één achteraan en telkens één in de behuizing van de linker en de rechter achteruitkijkspiegel.
Realistische beeldvorming
In tegenstelling tot tweedimensionale systemen worden we bij de recentste APS-systemen van Bosch geconfronteerd met een realistische 3D-beeldvorming. Voordeel: de kleinste obstakels worden zichtbaar en rechtopstaande kleinere voorwerpen
zoals korte paaltjes of hoge stoepranden worden in bovenaanzicht en in 3D weergegeven. Nog een pluspunt: tijdens het manoeuvreren ziet de bestuurder op het scherm de horizon. Wat de oriëntatie vereenvoudigt. Het ingenieuze van dit systeem zit hem in het scherm waarop de reële en de virtuele beelden samenvloeien. Het voertuig wordt zo als een hyperrealistisch 3D-model in beeld gebracht. Ook de stuurbewegingen en het draaien van de wielen worden grafisch weergegeven, terwijl de nabije omgeving in de vorm van realtimebeelden op het scherm verschijnt. Via een aanraakscherm kan om het even welk perspectief gekozen worden. De bestuurder kan de auto ook in vogelperspectief bekijken. Voor de motorkap, achter de koffer en aan de zijkant van het voertuig worden er objecten gevisualiseerd die anders buiten het gezichtsveld vallen.
Sensorfusie
Een zo realistisch mogelijke beeldvorming, beeldscherpte, beperkte vertekening en een vloeiende samenvoeging van de verschillende camerabeelden resulteren in een realistisch totaalbeeld (zelfs in vogelperspectief) van de nabije voertuigomgeving. Technische uitdagingen blijven, maar toch is men er intussen in geslaagd om afhankelijk van het perspectief de randen (van de diverse camerabeelden) aan te passen in het dynamische totaalbeeld. Waarbij moeilijk waarneembare voorwerpen in de nabijheid van het voertuig die net in die beeldranden vallen altijd in beeld blijven. Daarvoor ook combineert de beeldprocessor ECU middels een proces dat we kennen als sensorfusie de cameraopnames met de afstandsgegevens die ultrasone sensoren doorseinen.