Auto turbotechniekPremium

Niet turbo maar kapotte zuigerveren oorzaak olielekkage

Werkplaatstip

Niet turbo maar kapotte zuigerveren oorzaak olielekkage
De wanden van de zuigers blijken te zijn gebroken, wat zorgt voor luchtlekkage tussen de verbrandingsruimte en het carter


Olielekkage in de inlaat? Dan zal een afdichting van de turbo wel lek zijn. Met dat idee bestelt een garagist een vervangende turbo en registreert hem. Samen ontdekken we echter dat de turbo nog tiptop in orde is en dat de garagist aan de slag moet met de zuigers. Alsnog een pittige operatie natuurlijk. Maar beter dat dan je klant te moeten confronteren met twee kostbare facturen waarvan er ééntje eigenlijk niet nodig was.

Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Turbo's Hoet (www.th-group.eu / www.turbopartner.com)

Afdichtingen zijn nog prima

Aan de telefoon vertelt de monteur dat er geen foutcodes zijn en dat de turbo voldoende druk levert. Het was puur de hoeveelheid olielekkage die hem deed concluderen dat de turbo vervangen moest worden. We vragen hem de speling op de turbineas te controleren. Deze is in orde en dat betekent dat de afdichtingen nog prima zijn. Dat er toch olie langskomt, heeft een andere oorzaak. Namelijk dat de olie niet op de normale manier weg kan stromen.

Schade aan een turbo is veelal een gevolgschade
24 artikels
Alles over turbotechniekOntdek ons digitaal magazine over turbotechniek
Lees magazinechevron_right

Waarom kiest de olie niet de normale weg?

Daarom checkt de monteur op ons advies de carterventilatie. Die is goed, dus checkt hij de olieafvoerleiding op verstoppingen. Die zijn prima. Wat nu? Hoe komt het toch dat de olie niet de normale weg kiest, maar langs de turboafdichtingen naar buiten geperst wordt?

Aangezien de carterventilatie in orde is, is er dus iets anders aan de hand waardoor de carterdruk te hoog is. We adviseren de garagist om de staat van de motor te controleren met een compressietest. Dit kan door een cilinderbalanstest uit te voeren, of door daadwerkelijk de bougies eruit te draaien en een compressiemeter te gebruiken.

De turbo kan weer terug

Nu zijn we iets op het spoor. Want wat blijkt? Cilinder 2 doet nog maar voor de helft mee en ook cilinder 3 zit een stuk onder de normale waarde. Aangezien er iets is dat overdruk veroorzaakt, controleert de monteur vervolgens de staat van de zuigers en dan ziet hij het. De wanden van de zuigers zijn gebroken. Dit zorgt voor de luchtlekkage tussen de verbrandingsruimte en het carter. Vandaar dat de druk in het carter oploopt. De zuigers zullen dus vervangen moeten worden. En de turbo? Die is onbeschadigd en kan gewoon weer gemonteerd worden.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Turbo's Hoet

Meer weten over

Nieuwe ophangingsonderdelen met 5 jaar garantieBekijk het hier!Meer infochevron_right

Gerelateerde artikels

Schade aan een turbo is veelal een gevolgschade

Een turbo die stuk gaat, is een problematiek die al jaren aansleept. toch blijken de gewezen oorzaken ook vandaag nog steeds de boosdoener te zijn. een turbo gaat niet vaak stuk uit zichzelf, maar is veeleer een gevolgschade.

Turbotechnologie vandaag en morgen

Twee van de boosdoeners voor milieu en mens zijn nox, dat zorgt voor ozonvorming en zure regen, en pm, de roetdeeltjes die schadelijk zijn voor onze luchtwegen. om het nox laag te houden, moet de temperatuur in de verbrandingskamer naar beneden. om de pm laag te houden, moeten we meer zuurstof toedienen, waardoor de temperatuur stijgt. het is met andere woorden onmogelijk om voor beide waarden uitmuntend te scoren. turbotechnologie blijkt een scherprechter in dit proces te zijn.

Storingsdiagnose bij turbo's

Van een turbolader wordt in principe verwacht dat hij het volledige leven van de motor mee moet gaan. de realiteit is echter een triest verhaal van veel te jonge vervangingen van turbo's die eigenlijk een veel langer en beter leven hadden verdiend. vaak liggen hier externe problemen aan de basis, waardoor een verwijderde turbo in veel gevallen meteen het doodvonnis van zijn vervanger zal inluiden. zoals uit dit uitgebreide diagnoseverhaal zal blijken, heeft een verstoorde of zelfs kapotte turbo niet zelden te maken met factoren die er in feite volledig los van staan. het gezond verstand van de monteur telt hierbij meer dan ooit.

Een turbo gaat zelden stuk uit zichzelf

Turbo's zijn alomtegenwoordig in autoland. traditioneel voorzien ze dieselmotoren van de nodige pit, maar nu die om allerlei redenen naar het verdomhoekje verwezen zijn, moet de turbocompressor hetzelfde presteren in fors gedownsizede benzinemotoren. aangezien we ons het nieuwe rijden dat daarbij hoort nog niet eigen hebben gemaakt, gaan heel wat turbo's stuk. goed nieuws voor onze sector, want drukke tijden en stijgende omzet, maar minder voor onze klanten, die aankijken tegen hoge kosten voor vervanging of revisie. hoe komt het dat turbo's zo snel stuk gaan, en wat kun je eraan doen?

Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine