AutomotoronderdelenPremium

Niet turbo maar kapotte zuigerveren oorzaak olielekkage

Werkplaatstip

Niet turbo maar kapotte zuigerveren oorzaak olielekkage
De wanden van de zuigers blijken te zijn gebroken, wat zorgt voor luchtlekkage tussen de verbrandingsruimte en het carter


Olielekkage in de inlaat? Dan zal een afdichting van de turbo wel lek zijn. Met dat idee bestelt een garagist een vervangende turbo en registreert hem. Samen ontdekken we echter dat de turbo nog tiptop in orde is en dat de garagist aan de slag moet met de zuigers. Alsnog een pittige operatie natuurlijk. Maar beter dat dan je klant te moeten confronteren met twee kostbare facturen waarvan er ééntje eigenlijk niet nodig was.

Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Turbo's Hoet (www.th-group.eu / www.turbopartner.com)

Afdichtingen zijn nog prima

Aan de telefoon vertelt de monteur dat er geen foutcodes zijn en dat de turbo voldoende druk levert. Het was puur de hoeveelheid olielekkage die hem deed concluderen dat de turbo vervangen moest worden. We vragen hem de speling op de turbineas te controleren. Deze is in orde en dat betekent dat de afdichtingen nog prima zijn. Dat er toch olie langskomt, heeft een andere oorzaak. Namelijk dat de olie niet op de normale manier weg kan stromen.

Turbo loopt vast door gebroken oliepompketting
36 artikels
Alles over werkplaatstipsOntdek ons digitaal magazine over werkplaatstips
Lees magazinechevron_right

Waarom kiest de olie niet de normale weg?

Daarom checkt de monteur op ons advies de carterventilatie. Die is goed, dus checkt hij de olieafvoerleiding op verstoppingen. Die zijn prima. Wat nu? Hoe komt het toch dat de olie niet de normale weg kiest, maar langs de turboafdichtingen naar buiten geperst wordt?

Aangezien de carterventilatie in orde is, is er dus iets anders aan de hand waardoor de carterdruk te hoog is. We adviseren de garagist om de staat van de motor te controleren met een compressietest. Dit kan door een cilinderbalanstest uit te voeren, of door daadwerkelijk de bougies eruit te draaien en een compressiemeter te gebruiken.

De turbo kan weer terug

Nu zijn we iets op het spoor. Want wat blijkt? Cilinder 2 doet nog maar voor de helft mee en ook cilinder 3 zit een stuk onder de normale waarde. Aangezien er iets is dat overdruk veroorzaakt, controleert de monteur vervolgens de staat van de zuigers en dan ziet hij het. De wanden van de zuigers zijn gebroken. Dit zorgt voor de luchtlekkage tussen de verbrandingsruimte en het carter. Vandaar dat de druk in het carter oploopt. De zuigers zullen dus vervangen moeten worden. En de turbo? Die is onbeschadigd en kan gewoon weer gemonteerd worden.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Turbo's Hoet11 februari 2021

Gerelateerde artikels

Wat is de link tussen foutcode P2563 en een storing op de EGR-klep?

De nachtmerrie van elke automobilist: het motorstoringslampje begint te knipperen, en plots trekt de auto niet meer op. Een bezoek aan de garage bevestigt de zorgen. De auto - een Honda CR-V 2.2 i-DTEC uit 2012 - wordt uitgelezen met een OBD-scanner.

Turbotechnologie vandaag en morgen

Twee van de boosdoeners voor milieu en mens zijn NOx, dat zorgt voor ozonvorming en zure regen, en PM, de roetdeeltjes die schadelijk zijn voor onze luchtwegen. Om het NOx laag te houden, moet de temperatuur in de verbrandingskamer naar beneden. Om de PM laag te houden, moeten we meer zuurstof toedienen, waardoor de temperatuur stijgt. Het is met andere woorden onmogelijk om voor beide waarden uitmuntend te scoren. Turbotechnologie blijkt een scherprechter in dit proces te zijn.

TurboPartnerPro leidt turbospecialisten op

Als leverancier van gereviseerde turbo’s en daarnaast dealer van alle gerenommeerde turbofabrikanten, ontwikkelde Turbo’s Hoet in 2011 het concept TurboPartner. Na een upgrade in 2018 naar TurboPartner 2.0 is het nu tijd voor TurboPartnerPro.

Storingsdiagnose bij turbo's

Van een turbolader wordt in principe verwacht dat hij het volledige leven van de motor mee moet gaan. De realiteit is echter een triest verhaal van veel te jonge vervangingen van turbo's die eigenlijk een veel langer en beter leven hadden verdiend. Vaak liggen hier externe problemen aan de basis, waardoor een verwijderde turbo in veel gevallen meteen het doodvonnis van zijn vervanger zal inluiden. Zoals uit dit uitgebreide diagnoseverhaal zal blijken, heeft een verstoorde of zelfs kapotte turbo niet zelden te maken met factoren die er in feite volledig los van staan. Het gezond verstand van de monteur telt hierbij meer dan ooit.

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

CarFix maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.