Auto turbotechniekPremium

turbo met losgekomen wastegate, wat nu?

Werkplaatstip

Turbo's Hoet krijgt een turbo binnen waarvan de wastegate is losgekomen. De garagist meldt dat de auto binnenkwam omdat de auto te weinig vermogen had. Logisch, zonder wastegateklep is er weinig meer te af te regelen aan een turbo. Dus: turbo vervangen en klaar? Neen, want die klep is niet zomaar losgekomen. Laten we even kijken wat daarvoor de aanleiding was.

Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Turbo's Hoet (www.th-group.eu / www.turbopartner.com)

A+B
Foto 1 + 2 - Er is koelvloeistoflekkage zichtbaar bij de aansluiting van de leiding voor de koelvloeistof
Turbo met losgekomen wastegate, wat nu?
Foto 3 - De lagerdelen zijn dof verkleurd
Turbo met losgekomen wastegate, wat nu?
Foto 4 - De turbineas is zichtbaar blauw verkleurd
Turbo met losgekomen wastegate, wat nu?
Foto 5 - Het hitteschild is rood verkleurd
Turbo met losgekomen wastegate, wat nu?
Foto 6 - Alles wijst op thermische overbelasting, kijk maar eens hoe het turbinehuis is vervormd
Turbo met losgekomen wastegate, wat nu?
Foto 7 - Ook de koolopbouw aan de turbinezijde van het lagerhuis is het gevolg van extreme hitte

Conclusie

Dit zijn wel heel duidelijke tekenen dat deze watergekoelde turbo te heet is geworden. Iets wat men wel vaker ziet, zeker sinds ook benzinemotoren met een turbo worden uitgerust. Aangezien men in het begin al zag dat er een lek is in het koelvloeistofsysteem, wordt de monteur aangeraden om dit systeem grondig onder de loep te nemen voordat hij een nieuwe turbo monteert. Dit om herhaalschade te voorkomen.

Schade aan een turbo is veelal een gevolgschade
24 artikels
Alles over turbotechniekOntdek ons digitaal magazine over turbotechniek
Lees magazinechevron_right
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Turbo's Hoet

Meer weten over

Nieuwe ophangingsonderdelen met 5 jaar garantieBekijk het hier!Meer infochevron_right

Gerelateerde artikels

Schade aan een turbo is veelal een gevolgschade

Een turbo die stuk gaat, is een problematiek die al jaren aansleept. toch blijken de gewezen oorzaken ook vandaag nog steeds de boosdoener te zijn. een turbo gaat niet vaak stuk uit zichzelf, maar is veeleer een gevolgschade.

Turbotechnologie vandaag en morgen

Twee van de boosdoeners voor milieu en mens zijn nox, dat zorgt voor ozonvorming en zure regen, en pm, de roetdeeltjes die schadelijk zijn voor onze luchtwegen. om het nox laag te houden, moet de temperatuur in de verbrandingskamer naar beneden. om de pm laag te houden, moeten we meer zuurstof toedienen, waardoor de temperatuur stijgt. het is met andere woorden onmogelijk om voor beide waarden uitmuntend te scoren. turbotechnologie blijkt een scherprechter in dit proces te zijn.

Turbo’s hoet helpt garagisten kans op herhaalschade te beperken

Turbo’s hoet helpt garagisten kans op herhaalschade te beperken geen gezeur garantie voor alle garagisten turbo’s hoet biedt nu geen gezeur garantie en technische ondersteuning binnen 30 minuten aan alle kopers van een nieuwe of gereviseerde turbo. tot dusver was deze extra service uitsluitend voorbehouden aan gespecialiseerde turbopartners. door de geen gezeur garantie en technische ondersteuning nu voor alle turboklanten beschikbaar te stellen, biedt turbo’s hoet ook niet aangesloten garagisten de kans op herhaalschade bij turbomontage te beperken. een gemiddelde garage krijgt jaarlijks te maken met 5 à 6 turboschades. voor hen is een turbo vervangen geen dagelijkse kost, en een klus waarbij er het nodige mis kan gaan. in 95% van de gevallen is de defecte turbo niet de oorzaak, maar een gevolgschade van een probleem elders. alleen vervangen is dan vragen om herhaalschade. met de technische ondersteuning binnen 30 minuten helpt turbo's hoet dit voorkomen. de geen gezeur ...

Ook turbo zelf kan oorzaak zijn van turboprobleem

De eigenaar van een volvo xc90 brengt z’n auto naar de garage omdat het vermogen wegvalt. bovendien brandt het storingslampje op het dashboard. aan de hand van de uitgelezen foutcode concludeert de monteur dat het iets te maken heeft met de turbo...

Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine