Audi A6 met foutcode P2263 heeft last van lekkage
Werkplaatstip
Via een grossier krijgt Turbo's Hoet een turbo binnen van een Audi A6 3.0 TDI uit 2008. De eigenaar van de auto bracht de auto ter reparatie omdat de auto geen vermogen had. De foutcode P2263 geeft aan: "turbocharger boost system performance". Maar hier is meer aan de hand. Als garagist wil je natuurlijk voorkomen dat de nieuwe turbo direct weer stukloopt. Daarom is het belangrijk om bij een turbostoring áltijd de onderliggende oorzaak op te lossen. Wat die oorzaak is, dat laten de foto’s zien. Kijk maar eens mee…
Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Turbo's Hoet (www.th-group.eu / www.turbopartner.com)

Op de hele turbo zien we een heleboel witte aanslag. Dat is altijd een teken van koelvloeistoflekkage.


Het koelwater veroorzaakt oxidatie. En die mist z’n uitwerking niet. De variabele overdrukregeling is erdoor vast komen te zitten. Dit verklaart het vermogensprobleem, waardoor de auto in noodloop is gegaan.

Op deze foto is goed te zien wat het effect is van koelvloeistoflekkage op de hele turbo. Hij ziet er vele malen slechter uit dan je zou verwachten bij deze leeftijd.
Conclusie
De schade aan de turbo is ontstaan door koelvloeistoflekkage aan de uitlaatzijde. Inwendige lekkage van vloeistoffen in het uitlaathuis kan men uitsluiten, omdat de uitlaatgasdruk vele malen hoger is dan de druk in het koelvloeistofsysteem. Omdat er een directe verbinding is tussen de turbo en de Exhaust Gas Recirculation (EGR), is de vloeistof in de turbo terechtgekomen. In dit geval is de schade zo groot, dat deze turbo niet meer te reviseren is. Uiteraard krijgt de garagist via de grossier het advies om de koelvloeistoflekkage op te lossen voordat hij een nieuwe turbo installeert.