ZEVEN VEELGESTELDE TURBOVRAGEN beantwoord
Werkplaatstip
Helaas is een turbo geen eenvoudig onderdeel waaraan je vaststelt ‘hij doet het, of hij doet het niet’. De vragen zijn dan ook niet eenvoudig als aan een turbo iets lijkt te mankeren. Maar welke vragen krijgen de experts nu het meest bij Turbo’s Hoet? En wat zeggen ze dan om je op weg te helpen?
Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Turbo's Hoet (www.th-group.eu / www.turbopartner.com)

Hier is te zien dat de turbo-as ietwat speling dwars op zijn lengte moet hebben, voor smering van de glijlagers, maar bijna geen speling in de lengte, anders loopt het turbine- of compressorwiel tegen het huis

Een dieselmotor zonder turbo kom je in de werkplaats nauwelijks meer tegen, of je moet oldtimerspecialist zijn. Daarnaast zijn veel nieuwe auto’s met benzinemotor tevens uitgerust met turbotechniek. Navenant neemt het aantal turboproblemen toe. Hoe stel je dan een basisdiagnose aan die turbo?
Geleidelijk bouw je ervaring op hoe je kan vaststellen of er aan de turbo iets mankeert. Vaak blijkt schade aan de turbo namelijk het gevolg van een ander probleem. Heel belangrijk om te weten en verder te kunnen zoeken naar de echte oorzaak. Je wil nl. niet het risico lopen dat na een andere turbo te hebben gemonteerd, het probleem niet verholpen blijkt, en een dure herhaalschade optreedt.
De turbo is een precisie-instrument, maar niet altijd zit daar de fout. Kijk en denk ook verder
Vraag 1: De turbo maakt bijgeluiden die er eerst niet waren, wat nu?
Vaak duidt dat op een lekkage. Controleer dit liefst met een rookapparaat, bij voorkeur een die op druk kan testen; er kunnen nl. lekken zijn die pas bij overdruk opengaan.
Vraag 2: Zegt de foutcode dat de turbo stuk is?
Bedenk dat verschillende merken testers elk hun eigen uitleg geven wat een bepaalde foutcode betekent. Wil je zekerheid, leg de code voor aan een expert.
Vraag 3: Er is olielekkage, dus turbo kapot?
Controleer of de lekkage al voor of pas na de turbo optreedt. Vind je voor de turbo al olie, dan ligt het niet aan de turbo zelf, maar bijvoorbeeld aan een probleem met de carterventilatie.
Vraag 4: Mag er speling op de turbowielen zitten?
Radiaal, in dwarsrichting op de as van de turbo, moet er wat speling zijn, voor de smeerfilm op de as. Als de turbine- en compressorwielen maar vrij lopen van het huis. Axiaal, in de lengterichting van de as, mag er een halve millimeter speling zijn. Dat is bijna niet voelbaar.
Vraag 5: Er is uitlaatgaslekkage, is de turbo nu beschadigd?
Niet zelden is het probleem dat de uitlaat verstopt is, bv. in de katalysator of de roetfilter. De druk na de turbine loopt op en de turbo gaat afblazen langs zijn pakking, of bij een variabele turbo langs het verstelmechanisme.
Vraag 6: Wat moet de turbodruk zijn?
Het motormanagement bepaalt in een kenveld de gewenste turbodruk aan de hand van de omstandigheden. De druk varieert altijd, er is geen vaste ‘goede’ waarde op te geven.
Vraag 7: Kan ik alleen de actuator van een variabele turbo vervangen?
Nee, dat kan niet, die is gekalibreerd op de turbo. Dat vereist speciale uitrusting. Overigens zit de fout vaak niet in de actuator als een variabele turbo niet juist presteert.
Dit zijn de vragen die het meest uit de praktijk naar boven komen, merkt Turbo’s Hoet. Vragen waarbij blijkt dat wat een turboprobleem lijkt, niet zelden ergens anders is ontstaan. Turbo’s gaan vaak stuk door oorzaken van buitenaf, de turbo vervangen lost dan niet het probleem op. De volgende turbo gaat sowieso opnieuw stuk.