Ook turbo zelf kan oorzaak zijn van turboprobleem
Werkplaatstip
De eigenaar van een Volvo XC90 brengt z’n auto naar de garage omdat het vermogen wegvalt. Bovendien brandt het storingslampje op het dashboard. Aan de hand van de uitgelezen foutcode concludeert de monteur dat het iets te maken heeft met de turbo: P132B zegt namelijk "Turbocharger boost control" en P0299 zegt "Underboost". Maar helemaal zeker weet de monteur het niet. De storingen zijn namelijk niet constant. Bovendien hoort hij bij stationair toerental een rammelend geluid bij de turbo.
Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Turbo's Hoet (www.th-group.eu / www.turbopartner.com)
Als de experten van Turbo's Hoet dit horen, gaat hun eerste gedachte uit naar een wastegateprobleem. Zeker omdat het een benzinemotor is. Benzinemotoren hebben namelijk een hogere uitlaatgastemperatuur, waardoor er slijtage kan ontstaan op de wastegateklep. Die slijtage veroorzaakt speling die ervoor zorgt dat de klep af en toe kan blijven hangen of niet goed sluit. Met een rammelend geluid tot gevolg én turbodrukstoringen.

De wastegate functioneert correct
Een 'piece of cake' dus? Neen, en dat is nou wat ons werk zo boeiend maakt: de complexe autotechniek zorgt regelmatig voor een uitdagend vraagstuk. Niets liever dan zo’n vraagstuk op te lossen. En het levert ook weer een mooi verhaal op. In dit geval bleek namelijk uit de visuele controle dat de wastegate correct functioneert. Bij een stationair draaiende motor bedient de monteur de vacuüm actuator met een handpompje en ziet dat de beweging van de wastegate rechtlijnig en soepel gaat. Ook de speling op de klep controleert hij handmatig: niks aan de hand. Wat hem opvalt: bij elke positie van de wastegate hoort hij het rammelend geluid. Dit geluid zou toch moeten stoppen of juist erger moeten worden bij een verandering van de positie?
Dubbelwandig turbinehuis
Een uitstekende conclusie van de monteur. Nog even verder zoeken dus. Online haalt men de foto’s van deze specifieke turbo erbij en zo ziet men dat het gaat om een turbo waarbij het turbinehuis één is met het uitlaatspruitstuk.
Het is niet van gietijzer, zoals men zou verwachten, maar opgebouwd uit meerdere delen. Dit type turbinehuis is dubbelwandig en daarom veel complexer dan een traditioneel gietijzeren turbinehuis. Uiteraard met een goede reden: moderne emissie-eisen. Ten eerste worden bij dit type turbinehuis de uitlaatstromen van cilinder 1 en 4 gescheiden van de uitlaatstromen van cilinder 2 en 3, voor een efficiëntere aandrijving, ook wel 'twinscroll' genoemd. Ten tweede zorgt de dubbele wand ervoor dat er geen warmte verloren gaat en de katalysator daardoor optimaal z’n werk kan doen.
Delen in de turbo losgekomen
De monteur wordt geadviseerd om de turbo te demonteren voor nader onderzoek. Zodra hij de turbo los heeft, ziet hij het al: in de inlaatpoorten van het turbinehuis zijn er delen van elkaar losgekomen. Als hij de losse turbo schudt, hoort hij het inwendige heen en weer gaan. Dit is een van de zeldzame gevallen waarbij de turbo zelf de oorzaak is. Zowel voor het rammelend geluid als de turbodrukproblemen, want de losse delen verstoren de uitlaatgasstroom.


Uitlaattraject controleren op restdelen
De losgekomen delen hebben zelfs het turbinewiel van de turbo beschadigd. Restanten daarvan kunnen nog in de katalysator liggen en die beschadigen. De monteur wordt dan ook geadviseerd om het hele uitlaattraject te controleren op restdelen, voordat hij een nieuwe turbo monteert. Niet alleen om de nieuwe turbo te behoeden voor schade, maar ook om schade aan de katalysator te voorkomen.
