Auto turbotechniekPremium

Olieservice bij 15.000 of bij 30.000 km?

Werkplaatstip

We kunnen er niet genoeg op wijzen: wordt de auto onvoldoende onderhouden, dan is dat fataal voor de turbo. Maar wat is nou de meest ideale interval voor olieservice? Tegenwoordig hoor je steeds vaker dat een olieservice elke 30.000 km voldoende is. Maar daar zijn de experten van Turbo's Hoet geen voorstander van. Te vaak namelijk zien ze de gevolgen van onvoldoende smering. En die gevolgen kunt u eenvoudig voorkomen door ervoor te zorgen dat de kwaliteit van de olie optimaal blijft. Daarom is hun antwoord op deze veelgestelde vraag: vervang de olie elke 15.000 km, zo voorkomt u dat de turbo kapot loopt.

Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Turbo's Hoet (www.th-group.eu / www.turbopartner.com)

Olieservice bij 15.000 of bij 30.000 km?

Schade aan een turbo is veelal een gevolgschade
24 artikels
Alles over turbotechniekOntdek ons digitaal magazine over turbotechniek
Lees magazinechevron_right

Smeren en koelen

De twee belangrijkste functies van olie zijn smeren en koelen. De olie wordt rondgepompt en voert zo de warmte die ontstaat af. Maar tijdens z’n weg neemt de olie ook vuil mee: slijtagedeeltjes of koolstofdeeltjes. Het oliefilter houdt het meeste vuil wel tegen, maar niet alles. De vuildeeltjes die ondanks het oliefilter in de olie komen, verstoren de smerende werking van de olie waardoor de temperatuur oploopt.

En zo neemt de kwaliteit van de olie verder af, want olie is gemaakt om goed te presteren tussen de 60 en 120 °C. Kom je daarboven, dan werken de additieven, die aan de olie worden toegevoegd om te voorkomen dat de olie verzuurt, niet goed. Het verzuren is een natuurlijk gevolg van het verbrandingsproces.

Vervang de olie elke 15.000 km, zo voorkomt u dat de turbo kapot loopt

Als de olie verzuurt, wordt hij vloeibaarder. En daardoor neemt de smerende werking af. Die is er namelijk op gebaseerd dat een dunne oliefilm ervoor zorgt dat de draaiende delen elkaar niet raken. Is de olie te vloeibaar, dan is de oliefilm te dun, waardoor de delen elkaar wél raken en dus ook weer de temperatuur oploopt.

Een andere oorzaak voor afnemende viscositeit van de olie is overigens brandstofvermenging. Als het regeneratieproces niet goed wordt uitgevoerd, kan het voorkomen dat er wat van de brandstof in de olie terecht komt.

Nog een tip: het advies ‘zet de motor na een pittige prestatie op de snelweg niet meteen uit’ geldt nog steeds. Door de motor nog even te laten lopen, kan de olie goed aan z’n koelende werking toekomen.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Meer weten over

Nieuwe ophangingsonderdelen met 5 jaar garantieBekijk het hier!Meer infochevron_right

Gerelateerde artikels

Schade aan een turbo is veelal een gevolgschade

Een turbo die stuk gaat, is een problematiek die al jaren aansleept. toch blijken de gewezen oorzaken ook vandaag nog steeds de boosdoener te zijn. een turbo gaat niet vaak stuk uit zichzelf, maar is veeleer een gevolgschade.

Turbotechnologie vandaag en morgen

Twee van de boosdoeners voor milieu en mens zijn nox, dat zorgt voor ozonvorming en zure regen, en pm, de roetdeeltjes die schadelijk zijn voor onze luchtwegen. om het nox laag te houden, moet de temperatuur in de verbrandingskamer naar beneden. om de pm laag te houden, moeten we meer zuurstof toedienen, waardoor de temperatuur stijgt. het is met andere woorden onmogelijk om voor beide waarden uitmuntend te scoren. turbotechnologie blijkt een scherprechter in dit proces te zijn.

Turbo’s hoet helpt garagisten kans op herhaalschade te beperken

Turbo’s hoet helpt garagisten kans op herhaalschade te beperken geen gezeur garantie voor alle garagisten turbo’s hoet biedt nu geen gezeur garantie en technische ondersteuning binnen 30 minuten aan alle kopers van een nieuwe of gereviseerde turbo. tot dusver was deze extra service uitsluitend voorbehouden aan gespecialiseerde turbopartners. door de geen gezeur garantie en technische ondersteuning nu voor alle turboklanten beschikbaar te stellen, biedt turbo’s hoet ook niet aangesloten garagisten de kans op herhaalschade bij turbomontage te beperken. een gemiddelde garage krijgt jaarlijks te maken met 5 à 6 turboschades. voor hen is een turbo vervangen geen dagelijkse kost, en een klus waarbij er het nodige mis kan gaan. in 95% van de gevallen is de defecte turbo niet de oorzaak, maar een gevolgschade van een probleem elders. alleen vervangen is dan vragen om herhaalschade. met de technische ondersteuning binnen 30 minuten helpt turbo's hoet dit voorkomen. de geen gezeur ...

Een turbo gaat zelden stuk uit zichzelf

Turbo's zijn alomtegenwoordig in autoland. traditioneel voorzien ze dieselmotoren van de nodige pit, maar nu die om allerlei redenen naar het verdomhoekje verwezen zijn, moet de turbocompressor hetzelfde presteren in fors gedownsizede benzinemotoren. aangezien we ons het nieuwe rijden dat daarbij hoort nog niet eigen hebben gemaakt, gaan heel wat turbo's stuk. goed nieuws voor onze sector, want drukke tijden en stijgende omzet, maar minder voor onze klanten, die aankijken tegen hoge kosten voor vervanging of revisie. hoe komt het dat turbo's zo snel stuk gaan, en wat kun je eraan doen?

Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine