Moet ik de handleiding strikt volgen bij een turboreparatie?
Werkplaatstip
Is dit werkelijk een veelgestelde vraag? Nee, om eerlijk te zijn niet. Het is meer een vaak gegeven advies: volg de montagehandleidingen heel nauwgezet op. Want alleen zo weet u zeker dat een arbeidsintensieve klus als een turboreparatie helemaal perfect verloopt en de nieuwe turbo weer vele duizenden kilometers probleemloos meedraait.
Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Turbo's Hoet (www.th-group.eu / www.turbopartner.com)

Opheffen ware oorzaak
Weet u nog: een turbostoring komt bijna nooit door de turbo zelf, maar doordat een ander onderdeel in de motor defect is. Maar u bent er niet met het opheffen van de ware oorzaak van de turbostoring, er moet ook grondig worden schoongemaakt. Het kan namelijk zijn dat metaalresten van de turboschade in het blok rondzwerven.
Olie vervangen
Gebruik een schone opvangbak om de olie op te vangen. Zorg ervoor dat het oliecircuit is gevuld zonder dat de motor aanslaat. Dit is voldoende om eventueel vuil- of roetresten mee te laten komen uit de leiding en ervoor te zorgen dat de lagers van de turbo geen schade oplopen. Om dezelfde reden vervangt u ook het oliefilter en checkt u de olieleidingen op verstopping of knikken.
Carterontluchting en spruitstuk
Controleer ook de carterontluchting, dé manier om onvolledige verbranding te ontdekken. Dan ontstaat er namelijk carterdruk. Daarnaast veroorzaakt een verstopte carterontluchting olieafvoerproblemen. En check het spruitstuk, want ook dat kan metaalresten van de turboschade bevatten. Kijk ook of het spruitstuk geen scheuren heeft. Ook daardoor kan de nieuwe turbo schade oplopen.
Afstopkappen
Het lijkt een open deur, maar u zult niet de eerste zijn die vergeet om de afstopkappen van de turbo te verwijderen. Even afgeleid, een telefoontje, een klant aan de balie. "Waar was ik ook alweer gebleven … Oh ja, de olieaanvoerplug!"
Turbo vullen met olie
Waar men wél vaak vragen over krijgt, is waarvoor dat kleine spuitje dient dat met de turbo wordt meegeleverd? Dat is om ervoor te zorgen dat de turbo gevuld wordt met olie vóórdat hij gaat lopen. Start daarvoor de motor zonder dat deze aanslaat. Dat zet het oliesysteem in werking en zorgt ervoor dat alles rijk is gevuld met olie: met z'n smerende en koelende werking van levensbelang voor de turbo. Laat vervolgens de motor tien minuten stationair draaien. Voer het toerental langzaam op en controleer alle verbindingen op lekkages. Is de motor warm, dan kunt u alle boutverbindingen natrekken.
Turbodruk controleren
Tot slot controleert u de turbodruk. Heeft u nog geen turbodrukmeter, dan kunt u die eenvoudig bestellen. De actuator hoeft u niet meer af te stellen, dat werd al voor u gedaan. Geadviseerd wordt om bij een 1.6 HDI ook het luchtfilter te vervangen.