Op zoek naar de oorzaak van een vreemd turbogeluid
Werkplaatstip
Tijdens het gas loslaten en het schakelen hoort een bestuurder een raar geluid. Zou de turbo kapot zijn? Z’n Ford Focus 1.6 Ecoboost uit 2014 rijdt verder goed. Wat nu, doorrijden alsof er niets aan de hand is? Een bezoekje aan z’n garage blijkt de slimste keuze, er is namelijk wel degelijk een essentieel onderdeel stuk.
Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Turbo's Hoet (www.th-group.eu / www.turbopartner.com)

De monteur herkent het geluid als iets dat met het inlaatcircuit te maken heeft; de verdenking valt meteen op de turbo. Vreemd genoeg leest de OBD-apparatuur geen enkele storing. Niet snel uit het veld geslagen checkt de monteur of er misschien iets geks te zien is aan de inlaatzijde van de turbo. Maar niks: geen speling op de rotor, geen olielekkage en geen schade ...

Turbo met recirculatieklep
Als hij ons belt voor advies, geven we het kenteken in de computer in om te zien om welke turbo het gaat. Het blijkt een turbo te zijn met een recirculatieklep, ofwel bypassvalve, dumpvalve of blow-off. Dat doet direct een belletje rinkelen, want een defecte recirculatieklep staat bekend om het produceren van veel lawaai. We checken het nog even in onze kennisbank en ons vermoeden wordt bevestigd.
WAT DOET EEN DUMPVALVE OP EEN TURBO?
Wij krijgen regelmatig vragen over de werking van een dumpvalve op een turbo. Dit komt doordat naast dieselmotoren ook steeds vaker benzinemotoren met een turbo worden uitgerust. En dumpvalves worden voornamelijk toegepast bij benzinemotoren.
Turbodruk daalt
De dumpvalve is een mechanisme dat de turbodruk regelt op het moment dat je als bestuurder het gas loslaat. Bijvoorbeeld om naar de volgende versnelling te schakelen. Dan sluit de gasklep. De turbo draait nog rond en zal dus turbodruk blijven opbouwen.
Deze druk kan echter geen kant op omdat de gasklep is gesloten. Het gevolg is dat het toerental van de turbo en dus de turbodruk daalt. Maar intussen heb je de volgende versnelling ingeschakeld en vol verwachting trap je weer op het gas. Dan wil je niet wachten tot de turbo weer zijn oorspronkelijke toerental heeft. Je wilt onmiddellijk beschikken over het volledige vermogen.
Vermogen onmiddellijk paraat
De dumpvalve zorgt ervoor dat er geen dip is in het vermogen. Dat doet hij door, van zodra de gasklep sluit, een verbinding te maken tussen het drukgedeelte van de turbo en het aanzuiggedeelte van de turbo. Het teveel aan druk wordt weggeleid naar de aanzuigkant van de turbo. Hierdoor blijft de turbo ook bij gas los een hoog toerental draaien en is al het vermogen onmiddellijk paraat als je weer gas geeft.
Zo werkt de recirculatieklep
Een recirculatieklep gaat open bij gas loslaten en/of schakelen. De opgebouwde turbodruk wordt dan in het compressorgedeelte van de turbo gerecirculeerd aangezien deze niet naar de motor kan doordat de gasklep gesloten is. Dit systeem komt alleen voor op benzinemotoren.
Als de recirculatieklep niet werkt doordat hij vastzit, niet aangestuurd wordt of lek is, dan blijft hij dicht staan en zal het overschot aan inlaatdruk dus niet kunnen recirculeren. Dat is precies waardoor het geluid dat de monteur hoorde wordt veroorzaakt.

De makkelijkste controle
Maar nu moeten we nog checken of ons vermoeden klopt. We beginnen altijd met de makkelijkste controle. We adviseren de monteur om de klep te demonteren en te controleren op schade. Tip hierbij is dat je dit heel voorzichtig moet doen, aangezien het vacuümmembraan gemakkelijk beschadigd kan raken bij het demonteren. Een andere methode is een vacuümcontrole.
Handmatige vacuümpomp
Als de monteur op de aansluiting van de klep een handmatige vacuümpomp aansluit en de druk naar 0,50 bar vacuüm brengt, zou het vacuüm vastgehouden moeten worden. Loopt het vacuüm niet op of loopt het direct weer weg als je stopt met pompen, dan weet je het zeker: de klep is lek. Dan heb je de oorzaak voor het geluid te pakken.
Dan moet je natuurlijk wel zeker weten dat de pomp goed werkt en geen vacuüm verliest. We adviseren heel bewust om hierbij een handpomp te gebruiken en dit niet te doen met een compressor. Die creëert namelijk zo’n krachtig vacuüm dat je een klein lek in het membraan nog wel eens over het hoofd ziet.
Een defecte recirculatieklep staat bekend om het produceren van veel lawaai
Het vacuüm liep meteen weer weg
Met deze tips gaat de monteur aan de slag. We zijn benieuwd naar de resultaten en die horen we al vrij snel. Opgelucht belt de monteur met het nieuws: op het moment dat hij het vacuüm erop zette, liep het meteen weer weg. Hij heeft de klep geopend en een klein scheurtje gevonden in het vacuümmembraan. Mooi dat de oorzaak zo snel gevonden is!
Was dit nou niet het geval geweest, dan had de monteur ook nog kunnen controleren of er een lekkage in het voorliggende vacuümsysteem zat. Want het had ook een lekke slang of aansluiting kunnen zijn. Of een defecte magneetklep. Bij een elektrisch aangestuurde recirculatieklep had de oorzaak ook nog kunnen liggen in de aansturing of bedrading.
Van hoog brandstofverbruik tot oververhitting
Het is goed dat de bestuurder niet bleef doorrijden met deze storing. Want hoewel de auto verder storingsvrij liep, is doorrijden met een kapotte recirculatieklep niet verstandig. De gevolgen variëren van hoog brandstofverbruik tot oververhitting waardoor de turbo uiteindelijk defect kan geraken. In dit geval volstaat het vervangen van de klep waardoor de turbo gelukkig niet in zijn geheel vervangen hoeft te worden.