ElektromobiliteitPremium

Vergeet stuur en pedalen

Column Mark Pecqueur - automotive docent, onderzoeker en spreker

Mark Pecqueur
Mark Pecqueur, automotive docent, onderzoeker en spreker

Voor de echte start van autonoom rijden moeten we ondertussen al bijna twintig jaar terug in de tijd. Destijds spraken we van een dikke Chevrolet Tahoe die vol zat met computerapparatuur en een kleine Honda-generator aan boord had om alles van stroom te voorzien. De prestaties waren behoorlijk slecht en de snelheid van het voertuig was vergelijkbaar met die van een vuilniswagen die je 's ochtends vertraagt op weg naar je werk.

"Autonoom rijden zal er veel sneller zijn dan iedereen nu denkt"

De eerste echte doorbraak vond plaats in 2006, toen Stanford-collega Sebastian Thrun er als eerste in slaagde de Darpa Challenge succesvol af te ronden. De Darpa Challenge was een soort race, voornamelijk op onverharde wegen, georganiseerd door het Amerikaanse leger om de mogelijkheden van autonome voertuigen, met name op militair gebied, te verkennen.

Sebastian Thrun is geboren in Duitsland, waar hij zijn doctoraat in de computerwetenschappen behaalde aan de Universiteit van Bonn. In 2003 trad hij in dienst als professor aan Stanford University. Thrun had een missie. In zijn jeugd verloor hij een van zijn vrienden bij een auto-ongeluk, en hij streefde ernaar ervoor te zorgen dat auto's nooit meer ongelukken zouden veroorzaken.

Na het winnen van de Darpa Challenge trok Google plotseling veel interesse en bracht het grote financiële middelen in om de race naar een honderd procent autonoom voertuig een flinke boost te geven.

Ondertussen is Google allang niet meer de enige speler en zijn vrijwel alle grote toeleveranciers, samen met enkele interessante nieuwkomers, bezig om de laatste obstakels weg te werken op weg naar honderd procent autonome oplossingen.

De grote vraag is hoever we eigenlijk al staan. Nou, feitelijk zijn we er al. In België hebben we onlangs nog de eerste succesvolle stappen gezien van Colruyt en Carrefour bij het afleveren van bestellingen aan klanten met autonome voertuigen. In augustus kreeg San Francisco, Californië goedkeuring om meerdere spelers toe te staan honderd procent autonome taxi's in te zetten in het hele gebied. Het is dus een kwestie van tijd voordat autonoom rijden ook hier zijn intrede maakt. En ja, de Chinezen zijn hierin alweer verder. In Shanghai rijden al geruime tijd autonome taxi's en kun je in het park gemakkelijk online bij KFC kippenboutjes bestellen, die warm worden geleverd door een autonoom voertuig.

Autonoom rijden zal de hele automotivewereld flink opschudden. Nog meer dan waterstof of elektrisch rijden zal autonoom rijden het hele speelveld veranderen. We zullen autonome voertuigen niet kopen, ze zullen meer gebruikt worden zoals taxi's nu. De waarde van een sterk merk zal niet meer zo relevant zijn. Net zoals we ons nu niet afvragen met welke auto de taxichauffeur rijdt. Vergeet de chauffeur maar. De transportsector ziet direct hun grootste probleem, het tekort aan chauffeurs, opgelost, omdat ze gewoonweg niet meer nodig zijn.

Garages worden aanbieders van mobiliteit. Ze zullen ervoor zorgen dat autonome voertuigen maximaal inzetbaar zijn, 24/7. Carrosseriebedrijven zullen weer echte carrosseriebedrijven worden. Ze zullen prachtige opbouwen verzorgen op de nieuwe autonome platforms, in plaats van te moeten wachten tot die "domme" chauffeur weer eens tegen een paaltje rijdt om de beschadigde carrosserie van die mooie bolide te herstellen.

Kortom, autonoom rijden zal er veel sneller zijn dan iedereen nu denkt. Wie bij zijn volgende moeilijke beslissing over de toekomst van zijn bedrijf geen rekening houdt met de autonome toekomst, kan wel eens voor een zeer onaangename verrassing komen te staan. Wees gewaarschuwd!

Mark Pecqueur, automotive docent, onderzoeker en spreker 2

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Mark Pecqueur

Meer weten over

Nieuwe ophangingsonderdelen met 5 jaar garantieBekijk het hier!Meer infochevron_right

Gerelateerde artikels

In gesprek met mark pecqueur

De toekomst is aan de autonoom rijdende auto

Terwijl media en politiek weinig bereidheid tonen om het huidige, ‘consensus-wetenschappelijk’ gevoerde energie-, milieu- en mobiliteits­beleid oprecht onder de loep te nemen, zochten we professor mark pecqueur, docent en onder­zoeksleider autowetenschappen aan de thomas more hogeschool én lid van de europese adviescommissie (sae – society of automotive engineers), opnieuw op. pecqueur is overtuigd dat de zelfrijdende voertuigen realiteit zijn en neemt ook in dit domein geen blad voor de mond. “het debat rond autonome voer­tuigen verdraagt de technologische realiteit blijkbaar niet. het wordt tijd dat de media ook hierin hun opiniërend ‘influencing’-geklets door op feiten steunende onderzoeksjournalistiek vervangen.”

Chinese automotive tijger komt naar europa

Docent en spreker mark pecqueur van thomas more hogeschool trok met zijn studenten autotechnologie en automotive management naar shanghai in china, de grootste stad van het land en een van de drie grootste metropolen ter wereld. samen lieten ze zich verbazen door de straffe innovaties en de vele nieuwe spelers binnen de automotive markt. china steekt dan ook met kop en schouders boven de europese automarkt uit, iets wat ontelbare keren in de gedachten schoot van mark pecqueur en zijn studenten.

Autotechnologie op las vegas consumer electronics show

Onze samenleving verandert snel en de klaagzang om adequate mobiliteitsvoorziening klinkt luider. we zitten dagelijks gevangen in tergende verkeersopstoppingen en ieder jaar wordt in las vegas, nv (usa) aangetoond dat het zo niet verder kan. op een internationaal gereputeerde elektronicabeurs nog wel: een topontmoeting van elektronica- en softwaregiganten, waar ook automotive professionals in toenemende getale opduiken. omdat stilaan beseft wordt dat de auto van de toekomst evolueert naar een platform van het genre individuele, multimediale mobiliteitsbeleving. waardoor de consumer electronics show in las vegas een onvermijdelijke ‘place to be’ en absolute ‘must’ voor automotive professionals werd.

Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine