Auto rijtestenPremium

Terug van (even) weggeweest

Rijtest Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid 2WD

Ooit toonde Toyota zich een pionier in het bedenken en bouwen van compacte en stedelijk gemodelleerde SUV's. Met o.m. RAV4's, Coupé High Riders (C-HR) of andere Urban Cruisers. Merkwaardig toch dat net Toyota sinds 2014 schitterde in afwezigheid in een marktsegment dat alsmaar meer constructeurs inspireerde. Met de komst van de Yaris Cross zet Toyota zijn zinnen op het segment van de weinig ruimte innemende, stedelijke, active lifestyle of recreatieve actieve 'crossovers'. Even terug van weggeweest, wordt de pionier daar geconfronteerd met een intussen moordende concurrentie.

Rijtest Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid 2WD: Terug van (even) weggeweest

Ook in deze 'terugkeer' zal het niet mankeren aan aandrijfmechanismen waarvan Toyota nog explicieter als peetvader gelden mag: het zelfopladende hybridedrijfwerk. De Yaris Cross is dan wel te leveren met een niet-elektrisch ondersteunde benzinemotor, toch legt ook de Yaris Cross het aandrijfaccent op recente en voor het eerst in de Yaris-hatchback geïnstalleerde 'stekkervrije' hybridetechnologie. Met keuze daarbij uit een op de voorwielen aangedreven en met één e-motor bijgestane versie (zoals onze testwagen) of een vierwielaangedreven (AWD-)variant die een extra e-motor op de achteras gemonteerd krijgt.

Omdat we met deze zelfladende hybride nooit aan de huishoudstekker moeten, kunnen we van 'oprechte en eerlijke' zuinigheid spreken

Met eigen opvattingen bezielde concurrentie

Bij Toyota kon men al eerder terecht voor een hoger op de poten rustende en van een hatchback afgeleide crossover. Veel eerder alvast dan een niet onaanzienlijk aantal constructeurs die met gretigheid hun zinnen zetten op wat we vandaag het B-SUV-segment noemen. Die B-SUV-benaming klopt trouwens niet helemaal, want een aantal van de in dit segment uitgespeelde, 'verhoogde' hatchbacks zijn vooral crossovers, geen volbloed Sport Utility Vehicles.

Na enkele jaren Toyota-absentie komt de Yaris Cross hier oog in oog te staan met een concurrerend leger compacte, hoger op de poten rustende, stoer uitziende en met actieve levensstijl bezielde crossovers. Allemaal gebouwd naar voorbeeld van door Toyota al eerder bedachte en ook uitgewerkte opvattingen. De complete Yaris Cross-concurrentie opsommen doen we niet. De aangehaalde voorbeelden illustreren op zich wat we bedoelen met moordende concurrentie: Opel Mokka, Renault Captur, Peugeot 2008, Nissan Yuke, Dacia Duster, VW T-Cross, Seat Arona, Škoda Kamiq ...

Rijtest Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid 2WD: Terug van (even) weggeweest
Ook in de Yaris Cross mankeert het niet aan aandrijfmechanismen waarvan Toyota expliciet als peetvader gelden kan: het zelfopladende hybridedrijfwerk

Toyota New Generation Architecture-platform

Net als de Yaris-hatchback rust de Cross-variant op het GA-B-platform dat Toyota specifiek ontwikkelde voor zijn compactere modellen. Van de Yaris-hatchback weten we nog dat het lage zwaartepunt en de gunstige gewichtsbalans tussen voor- en achteras een zeer te appreciëren weggedrag garanderen. Voor de iets hoger uitvallende Yaris Cross is dat niet anders en ook hier draagt de torsiestijfheid van het GA-B-platform bij tot die gunstige wegligging, waarbij de voorbeeldige torsiestijfheid niet in hoofdzaak tot een gewichtstoename heeft geleid.

Hoger, breder en langer

Bij identieke wielbasis is de Yaris Cross 9 cm hoger, 2 cm breder en 24 cm langer dan de Yaris-hatchback. Hoger vooral omdat – zoals het een SUV betaamt – de bodemvrijheid tot 17 cm werd opgevoerd.

Niet enkel die opgevoerde grondspeling benadrukt het SUV-karakter. Ook de middenconsole laat bestuurder en voorpassagier dadelijk in SUV-sferen vertoeven. De verticale en zich van multimediadisplay tot transmissiebediening uitgestrekte architectuur bevat o.m. de bediening van verwarming en ventilatie. Met alvast één groot pluspunt in deze opgefokte digitale tijden: de aircobediening gebeurt via traditionele, fysieke knoppen.

Rijtest Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid 2WD: Terug van (even) weggeweest
Oog in oog met een concurrerend leger van compacte, hoger op de poten rustende, stoer uitziende en met actieve levensstijl begeesterde crossovers

Cloud-based infotainment

Terug van even weggeweest, maar 'connected' alvast bij de tijd. Met cloud-based infotainment. Dus ook met real-time verkeersinfo en smartparking. De Yaris Cross is trouwens een van de eerste auto's die draadloze smartphoneconnectiviteit met Android Auto en Apple CarPlay offreert. Ook maken we in de Yaris Cross kennis met Toyota's recentste, intuïtief te gebruiken multimediaplatform. Met geïntegreerde simkaart voor continue 'connectie', aangestuurd door krachtigere processoren en te bedienen via een 9-inch-highdefinitionaanraakscherm.

De gps-navigatie beroept zich op de cloud en informeert continu en in real time over de verkeersomstandigheden. Dit ook via een 'Live Road Events'-applicatie die rekening houdt met de feedback van andere bestuurders. Weet ook dat dit cloudgebaseerde infotainment draadloos software-updates en services kan downloaden, zodat o.m. Toyota Smart Connect-toepassingen altijd up-to-date zijn. Verder worden geïntegreerde connected services beschikbaar via de MyT-smartphoneapp. Daarbij bv. Smart Parking en Smart Fuelling waarbij info wordt verstrekt over parkings en tankstations.

Rijtest Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid 2WD: Terug van (even) weggeweest
In de Yaris Cross monteert Toyota zijn recentste, intuïtief te gebruiken multimediaplatform. Met geïntegreerde simkaart voor continue 'connectie' en aangestuurd door krachtigere processoren

Praktisch

In vijfzitsconfiguratie beschikt de Yaris Cross over een laadruimte van 397 liter die zich laat uitbreiden tot max. 1.097 liter. De achterbank kan neergeklapt worden in 60/40- of (optioneel) in 40/20/40-verhouding. Op de duurdere versies is ook het Toyota Smart Cargo-systeem te verkrijgen. Daarbij kan de laadvloer in 60/40-verhouding verlaagd worden. Handig om grotere voorwerpen (zelfs een fiets) mee te kunnen nemen. De bagageruimte is toegankelijk via een elektrisch bediende achterklep die dankzij een kicksensor ook handenvrij te openen is.

Gekende hybrideopstelling

In het vooronder steekt dus de vierde generatie zelfladende hybride van ervaringsdeskundige Toyota. Hybrideopstelling die trouwens debuteerde in de huidige Yaris-hatchback. Het recept is dus gekend: een 3-cilinder 1,5-liter Hybrid Dynamic Force-benzinemotor en een compacte hybridetransaxle. Architectuur en werking van de 3-cilinder zijn te vergelijken met de 2,0-liter uit Corolla en C-HR. Weet: lange slag, hoge compressie, hoge verbrandingssnelheid, draaiend volgens de Atkinson-cyclus. Resultaat: hoge thermische efficiëntie en maximaal vermogen en koppelontwikkeling bij een (voor een benzinemotor) relatief laag motorregime.

Rijtest Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid 2WD: Terug van (even) weggeweest
Met cloud-based infotainment en bijgevolg ook met real-time verkeersinfo en smartparking

Van nikkelmetaalhydride naar lithiumion

Extra elektrische duwkracht wordt opgewekt door de hybridetransaxle. De hierin geïntegreerde e-motor/generator van 580 V ontwikkelt 80 pk/59 kW vermogen en 141 Nm werkijver. Het elektrisch energiebeheer rond deze e-motor/generator is compacter dan voorheen en laat een hogere vermogensdensiteit optekenen. Zo kan de vermogensregelaar een stroomsterkte van meer dan 100 ampère verwerken en wordt de door de li-ionaccu geleverde spanning van 177,6 V opgetrokken tot 580 V.

Technisch interessant is dat het vermogen en de efficiëntie van de energieopslag verhoogd werden na reductie van de interne weerstand van de accucellen. De onder een spanning van 177,6 volt werkende accu kan daardoor o.m. tijdens remrecuperatie een dubbele hoeveelheid energie stockeren. Anderzijds kan er tot 50% meer vermogen geleverd worden. Bij de hier opgesomde vermogens, spanningen, stromen en interne weerstanden moet er zeker geweten zijn dat er in vergelijking met vroeger andere accusamenstellingen werden gebruikt. De vroegere nikkelmetaalhydrideaccu's werden vervangen door efficiëntere li-ionbatterijen. Die tekenen niet enkel voor een hogere energiedensiteit. Ze kunnen ook meer vermogen afgeven, efficiënter herladen en wegen ook nog eens 27 kg minder dan hun nikkel-metaalhydridevoorgangers.

Rijtest Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid 2WD: Terug van (even) weggeweest
In vijfzitsconfiguratie beschikt men in de Yaris Cross over 397 liter laadruimte die zich tot 1.097 liter laat uitbreiden. De duurste modellen worden bedacht met het Toyota Smart Cargo-systeem waarbij de laadvloer in 60/40-verhouding kan worden verlaagd 

Ophanging en actieve veiligheid

Achteraan krijgt de Yaris Cross als voorwielaangedreven hybridetestwagen een torsiestang gemonteerd. De wielgeleiding van de AWD-versies bestaat achteraan uit double-wishbones omdat er op de achteras een extra e-motor gemonteerd wordt.

De Yaris Cross wordt uitgerust met Steering-assisted Vehicle Stability Control (S-VSC) waarbij een samenspel van ABS, VSC,TRC (tractiecontrole) en elektronisch gesuperviseerde stuurbekrachtiging de actieve veiligheid verhogen. Op de vierwielaangedreven versies wordt dat samenspel aangedikt met Active Torque Control. Andere actieve veiligheidselektronica? Active Cornering Assist (ACA), Secondary Collision Brake (SCB), Brake Hold (BH) en elektronische parkeerrem. Een lijst die in de AWD-versies wordt uitgebreid met Downhill Assist Control (DAC) en Trail Mode.

Rijtest Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid 2WD: Terug van (even) weggeweest
Net als de Yaris-hatchback rust ook deze Cross-variant op het GA-B-platform dat Toyota specifiek voor zijn compactere modellen heeft ontwikkeld

Eerlijke zuinigheid, zonder hogere elektriciteitsfactuur

Elektrisch rijden is mogelijk tot een snelheid van 130 km/u en onze verbruikscijfers verklappen meteen dat Toyota met bravoure de belangrijkste opdracht van zijn compacte crossoverdoelstelling weet te vervullen. Te weten: met superzuinige verbruikscijfers. Omdat we met deze zelfladende hybride bovendien nooit aan de huishoudstekker moeten – en nadien ook niet met een oplopende elektriciteitsrekening geconfronteerd worden – kunnen we voor deze hybride ook van 'oprechte en eerlijke' zuinigheid spreken. Komt daarbij dat het extreem lage verbruik mag aantonen dat de Yaris Cross veel vaker dan men denkt zuiver elektrisch rijdt.

Rijtest Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid 2WD: Terug van (even) weggeweest
Het weggedrag wijkt niet af van de goede eigenschappen die we van alle recent geïntroduceerde Toyota's leerden waarderen

Wendbaarheid en wielgrip

Uiteraard draagt dat New Generation Architecture-platform in sterke mate bij tot het harmonieuze weggedrag van de Yaris Cross. Weggedrag dat nauwelijks afwijkt van de goede eigenschappen die we van alle recent geïntroduceerde Toyota's gewoon zijn geworden. De Yaris Cross ligt weliswaar hoger boven de weg dan zijn hatchbackbroer maar voor een crossover zijn de rol- en duikneigingen van het koetswerk knap binnen de perken gehouden. Des te opvallender – maar mooi meegenomen – is het dat de Cross zachter is afgeveerd dan de hatchback, waarbij niet is ingeboet aan de correcte demping, foutloze wendbaarheid of feilloze wielgrip. Een behaaglijk en comfortabel rijgedrag dus, met een speelse stuurinrichting die – dat is onze mening – iets gevoeliger mag afgesteld worden.

Rijtest Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid 2WD: Terug van (even) weggeweest
In het vooronder steekt de vierde generatie van Toyota's zelfladende hybridedrijfwerk. Een hybrideopstelling die trouwens debuteerde in de huidige Yaris-hatchback: gevormd door een 3-cilinder 1,5-liter Hybrid Dynamic Force-benzinemotor en een compacte hybridetransaxle

Zonder stekkergedoe

Het geduld van de liefhebber is lang op de proef gesteld. Wachtend op een stedelijk georiënteerde B-SUV met gereputeerd, zelfladend hybridedrijfwerk à la Toyota. Dat wachten wordt nu beloond. Zelfs al krijgen we te maken met één der duurdere modellen in dat felbevochten B-SUV-segment. Anderzijds begroeten we wel een compacte crossover met hoogst aangename rijeigenschappen, met een complete veiligheidsuitrusting, voorbeeldig 'geconnecteerd' en met cloud-based infotainment bedacht. Praktisch bovendien, met een bagageruimte die tegen meerprijs zich tot een volwaardige cargoruimte laat omtoveren. En …. superzuinig in energieverbruik. Met dank vooral aan geroutineerde, zelfladende hybridetechniek. Oprechte zuinigheid, zonder stekkergedoe. En bij het uitblijven van hoger oplopende elektriciteitsfacturen.

Technische fiche Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid 2WD 

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Ferre Beyens
Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine