AUTOKOPERS STEEDS GEVOELIGER VOOR KLEURENTRENDS
Wit blijft in Europa de populairste kleur, maar een revolutie is onvermijdbaar

A WAY OF LIFE
STRAATBEELD
Vandaag wordt het straatbeeld gedomineerd door kleuren met speciale effecten en gevarieerde kleurschakeringen. Zo worden er elk jaar tot circa veertig nieuwe blauw-, rood- en zilvertinten op de Europese markt geïntroduceerd. Dit aantal wordt uiteindelijk gereduceerd tot een beperkter kleurenpalet dat kan uitgroeien tot een potentieel succes.
NAUWE SAMENWERKING
Pigmentfabrikanten werken nauw samen met leveranciers van autolakken om de auto-industrie van een nieuw kleurenassortiment te voorzien. Hierdoor worden nieuwe kleurschakeringen ontwikkeld waaruit de auto-industrie kan kiezen. Zo brengen autofabrikanten jaarlijks samen zo'n 1.200 verschillende kleurtinten op de markt, waarvan er veel helaas niet worden opgepikt door de consument.
WIT BLIJFT DOMINANT
Trends beïnvloeden kleuren. Ze staan voor een tijdsperiode en een generatie. Zo ook het thema 'wit'. Het is een trend die nog steeds leeft, maar niet meer de hele automarkt in handen heeft. Wit en zijn verschillende variaties zijn nog steeds populair maar zullen niet zoals klassiekers als zwart, zilver, rood en blauw een vaste waarde worden, voorspellen kleurspecialisten. Deze blijven al geruime tijd goed scoren. Aarde- en natuurkleuren beleven op hun beurt nog steeds een revival en zullen een steeds hogere positie bekleden.
NIEUWE KLASSIEKERS
Auto's krijgen af fabriek ook steeds meer subtiele kleurnuances aangemeten, dit met de bedoeling om een ware revival teweeg te brengen. Zo worden sportauto's opnieuw met retrokleuren uitgerust die jaren geleden zo iconisch waren. Een voorbeeld is hier de Jaguar F-type in het 'British Racing Green'.
MATTE LAKKEN
Wat matte kleuren betreft, is er een ware trend aan de gang. In de beginperiode werden matte kleuren als exclusief ervaren, nu duikt het effect meer en meer op in het straatbeeld. Schadeherstelbedrijven kunnen hierdoor een toename verwachten aan auto's met een matte afwerking. De uitdaging voor deze bedrijven bij het herstellen van een mat effect is de juiste verhouding te vinden in de vernis, om zo het optimale matteereffect te bekomen.
BLANKE LAK BLIJFT EEN UITDAGING
Aangekleurde blanke lak bepaalt de diepte van de glans. Het blijft voor de schadeherstelbedrijven echter een grote uitdaging om net dat optimale gewenste resultaat te bekomen. Autofabrikanten zoals Alfa Romeo, Ford, Mazda, Opel, Peugeot en Renault maken steeds meer gebruik van blanke lakken om hun modellen de 'finishing touch' te geven. Deze effectkleuren hebben een specifiek applicatiesysteem nodig om tot het gewenste resultaat te komen. Zo hebben ze technische informatie beschikbaar om uit te leggen hoe de reparatie van hun aangekleurde blanke lakken dient te gebeuren.
EFFECTLAKKEN
WAT NU?
Bij het gebruik van effectlak zijn er hogere eisen op het vlak van omgeving, droging enz. nodig. Een investering in nieuwe hulpmiddelen is hierbij dan ook aangewezen. De meeste lakfabrikanten hebben watergedragen mengkleuren met pigmenten ontwikkeld voor de aftermarket, en hebben ook talloze tools in het aanbod om schadeherstelbedrijven te voorzien van informatie en ondersteuning bij het herstellen van effectlak. Hulpmiddelen zoals kleurenwaaiers, kleurenzoeksystemen, technische fiches en demonstraties moeten ervoor zorgen dat het laksysteem in het bedrijfsproces kan worden opgenomen.
OP KOMST

Verschillende tinten metallic en licht metallic zullen hun intrede maken. Deze kleuren zullen een nieuwe kijk geven op de kleurvariaties van het verleden. Deze kleuren zijn opaler en hebben een fijnere vlok dan de typische hedendaagse metallic kleuren. Ze zijn vooral geïnspireerd op architectuur en hedendaagse kunst.
Opvallend
De nood om zich te onderscheiden, zal nog meer doordringen in de keuze van de autolak. Zo zullen vooral sportauto's en kleine stadsauto's een opvallende autolak aangemeten krijgen. Af fabriek zullen vooral speciale modellen steeds vaker met een felle kleur verschijnen, zoals de Citroën DS3 Racing die in twee opvallende kleurschakeringen werd gelanceerd.
Natuurkleuren
Het laatste decennium werd de automarkt overspoeld met hybride en elektrische voertuigen. De kopers van deze voertuigen opteren steeds meer voor subtiele, 'kalme' en innovatieve natuurkleuren zoals verschillende tinten blauw en groen. Voor SUV's zullen vooral bordeaux en koper de gangmakers worden.