Autolakken & -vervenPremium

AUTOKOPERS STEEDS GEVOELIGER VOOR KLEURENTRENDS

Wit blijft in Europa de populairste kleur, maar een revolutie is onvermijdbaar

Dat de hedendaagse consument modebewust is, en laveert op de golven van mode- en kleurentrends, staat buiten kijf. Dit vertaalt zich ook naar de kleurkeuze van zijn auto. Waar in de jaren 60 en 70 een groot kleurenpalet werd aangeboden door de fabrikant, is het nu vooral de speelsheid van de technologie en de nood om zich te onderscheiden die het straatbeeld kleuren. Als schadeherstelbedrijf en autoverkoper is het dus belangrijk om op de hoogte te blijven van wat er omgaat in het kleurrijke en creatieve brein van de hedendaagse autokoper. In dit artikel gaan we dieper in op kleurentrends en op wat u mag verwachten.


A WAY OF LIFE

Trends in mode, interieur, lifestyle ... zijn vaak nauw met elkaar verbonden, en staan in contact met de auto-industrie, echter met een ietwat vertraagde invloed. Bruin, groen, karamel- en crèmekleuren verfraaien steeds meer het straatbeeld. Vooral kleine en luxueuze auto's krijgen een kleurrijke tint aangemeten. Kleine auto's, omdat ze meer en meer uitgroeien tot een accessoire - ze reflecteren een generatie die speels en modebewust is. Luxueuze auto's, omdat de eigenaar wil opvallen tussen de courante kleuren en zich wil onderscheiden binnen het premiumsegment.

STRAATBEELD

Vandaag wordt het straatbeeld gedomineerd door kleuren met speciale effecten en gevarieerde kleurschakeringen. Zo worden er elk jaar tot circa veertig nieuwe blauw-, rood- en zilvertinten op de Europese markt geïntroduceerd. Dit aantal wordt uiteindelijk gereduceerd tot een beperkter kleurenpalet dat kan uitgroeien tot een potentieel succes.

NAUWE SAMENWERKING

Pigmentfabrikanten werken nauw samen met leveranciers van autolakken om de auto-industrie van een nieuw kleurenassortiment te voorzien. Hierdoor worden nieuwe kleurschakeringen ontwikkeld waaruit de auto-industrie kan kiezen. Zo brengen autofabrikanten jaarlijks samen zo'n 1.200 verschillende kleurtinten op de markt, waarvan er veel helaas niet worden opgepikt door de consument.

WIT BLIJFT DOMINANT

Trends beïnvloeden kleuren. Ze staan voor een tijdsperiode en een generatie. Zo ook het thema 'wit'. Het is een trend die nog steeds leeft, maar niet meer de hele automarkt in handen heeft. Wit en zijn verschillende variaties zijn nog steeds populair maar zullen niet zoals klassiekers als zwart, zilver, rood en blauw een vaste waarde worden, voorspellen kleurspecialisten. Deze blijven al geruime tijd goed scoren. Aarde- en natuurkleuren beleven op hun beurt nog steeds een revival en zullen een steeds hogere positie bekleden.

NIEUWE KLASSIEKERS

Auto's krijgen af fabriek ook steeds meer subtiele kleurnuances aangemeten, dit met de bedoeling om een ware revival teweeg te brengen. Zo worden sportauto's opnieuw met retrokleuren uitgerust die jaren geleden zo iconisch waren. Een voorbeeld is hier de Jaguar F-type in het 'British Racing Green'.

MATTE LAKKEN

Wat matte kleuren betreft, is er een ware trend aan de gang. In de beginperiode werden matte kleuren als exclusief ervaren, nu duikt het effect meer en meer op in het straatbeeld. Schadeherstelbedrijven kunnen hierdoor een toename verwachten aan auto's met een matte afwerking. De uitdaging voor deze bedrijven bij het herstellen van een mat effect is de juiste verhouding te vinden in de vernis, om zo het optimale matteereffect te bekomen.

BLANKE LAK BLIJFT EEN UITDAGING

Aangekleurde blanke lak bepaalt de diepte van de glans. Het blijft voor de schadeherstelbedrijven echter een grote uitdaging om net dat optimale gewenste resultaat te bekomen. Autofabrikanten zoals Alfa Romeo, Ford, Mazda, Opel, Peugeot en Renault maken steeds meer gebruik van blanke lakken om hun modellen de 'finishing touch' te geven. Deze effectkleuren hebben een specifiek applicatiesysteem nodig om tot het gewenste resultaat te komen. Zo hebben ze technische informatie beschikbaar om uit te leggen hoe de reparatie van hun aangekleurde blanke lakken dient te gebeuren.

EFFECTLAKKEN

Auto's met een lak die effectpigmenten bevat, krijgen hierdoor andere (veelkleurige) effecten. Wanneer de hoek van waaruit de auto wordt bekeken verandert, zal de kleur veranderen, verscherpen ... Voorheen waren vooral de effectlakken populair waarbij een overgang van kleuren werd bekomen. Nu voegen verffabrikanten ook andere bestanddelen toe (bijvoorbeeld glasvezel) om een bepaald effect te bekomen. Bijvoorbeeld één dat het licht beter reflecteert. Dit effect zal de volgende jaren steeds meer toenemen. De opvallende lila-naar-blauw-combinaties zullen stilaan wegebben en plaatsmaken voor nieuwe effecten.

WAT NU?

Bij het gebruik van effectlak zijn er hogere eisen op het vlak van omgeving, droging enz. nodig. Een investering in nieuwe hulpmiddelen is hierbij dan ook aangewezen. De meeste lakfabrikanten hebben watergedragen mengkleuren met pigmenten ontwikkeld voor de aftermarket, en hebben ook talloze tools in het aanbod om schadeherstelbedrijven te voorzien van informatie en ondersteuning bij het herstellen van effectlak. Hulpmiddelen zoals kleurenwaaiers, kleurenzoeksystemen, technische fiches en demonstraties moeten ervoor zorgen dat het laksysteem in het bedrijfsproces kan worden opgenomen.

OP KOMST

Metallic

Verschillende tinten metallic en licht metallic zullen hun intrede maken. Deze kleuren zullen een nieuwe kijk geven op de kleurvariaties van het verleden. Deze kleuren zijn opaler en hebben een fijnere vlok dan de typische hedendaagse metallic kleuren. Ze zijn vooral geïnspireerd op architectuur en hedendaagse kunst.

Opvallend

De nood om zich te onderscheiden, zal nog meer doordringen in de keuze van de autolak. Zo zullen vooral sportauto's en kleine stadsauto's een opvallende autolak aangemeten krijgen. Af fabriek zullen vooral speciale modellen steeds vaker met een felle kleur verschijnen, zoals de Citroën DS3 Racing die in twee opvallende kleurschakeringen werd gelanceerd.

Natuurkleuren

Het laatste decennium werd de automarkt overspoeld met hybride en elektrische voertuigen. De kopers van deze voertuigen opteren steeds meer voor subtiele, 'kalme' en innovatieve natuurkleuren zoals verschillende tinten blauw en groen. Voor SUV's zullen vooral bordeaux en koper de gangmakers worden.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Meer weten over

Nieuwe ophangingsonderdelen met 5 jaar garantieBekijk het hier!Meer infochevron_right

Gerelateerde artikels

Elektriciteit: de aandrijving van de toekomst

De jacht op dieselwagens is ingezet, steeds meer stads- en gemeentebesturen maken hun centra emissievrij, en de productie van elektrisch aangedreven wagens komt in een stroomversnelling, ook die van'lichte vrachtvoertuigen' oftewel bestelwagens.

Elektrische revolutie zorgt voor evolutie in remdelen

Versnellingen zonder koppelverlies zorgen ervoor dat ev's binnen de kortst mogelijke tijd hoge snelheden bereiken en om van deze snelheden weer snel en veilig tot stilstand te komen, is vanzelfsprekend een navenant hoog remvermogen nodig.

Arie-jean leidt vooroorlogse oldtimers de 21ste eeuw binnen

Wie de werkplaats van het waarschootse arie-jean binnenstapt, wordt instant gekatapulteerd naar het begin van de 20e eeuw. vintage bugatti’s, rolls-royces of minerva’s vinden gemakkelijk hun weg naar het belgische restauratie­bedrijf en stationeren zich er voor enkele jaren om hun glorie van weleer te heroveren. wie denkt dat zaakvoerder arjen geirnaert de oldtimers ook benadert met vintage restauratietechnieken, is eraan voor de moeite. zo historisch de wagens, zo hightech is de technologie waarmee hij dienstverlening bewerkstelligt op het hoogst mogelijke niveau.

“doordat nieuwe wagens minder uitstoten, blijft veel vervuiling in de motor hangen”

Vrij en ongebonden. zo kan je de beroepsingesteldheid van emmanuel dekeyser samenvatten. de garagist uit nazareth begon eraan in 1990 en heeft zich nooit vastgepind op één bepaald merk, integendeel.

Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine