Management servicesPremium

STEKKERAUTO'S EN DE TENDENTIEUZE VRAAG DAAROMTRENT

COLUMN - FERRE BEYENS, AUTOMOTIVE ANALIST/JOURNALIST

Ferre BeyensOnophoudelijk om propere energie smekende politici, ngo's, vzw's, lobbyisten en investeringsplatformen beschouwen de vraag als gemeen en tendentieus. Ook CarFix, waarin we de vraag herhaaldelijk formuleerden, wordt daarom door dit soort van groen verontwaardigde herauten gehekeld. Al is de vraag niet achterbaks en al zeker niet van die aard dat we, in al onze journalistieke deontologische eerlijkheid, de lezer willen misleiden. Wel integendeel. Uiteraard is het niet de vraag, wel het oprechte antwoord dat tot irritatie leidt. Een antwoord dat de technisch onkundige windhanen en zonneaanbidders doet wegzinken in hun eigen moeras van nietszeggende cijfers en leugenachtige demagogie. Een antwoord dat 'onwelgevallig' cijfermateriaal onthult waarmee milieuleugens ontmaskerd worden en die de goeroes van de klimaatlobby en energiewende één voor één van hun voetstuk doen strompelen. Want, nogmaals: wat levert de heilzame stekkerauto nu echt op aan ecologische meerwaarde?

“De impact van de stekkerautois helemaal niet C02-neutraal!"

De politiek is niet goed bezig met het discrimineren van bepaalde technologieën en - tezelfdertijd - een klakkeloze mystificatie van de tot vandaag ver van bewezen energie-efficiënte, milieuvriendelijke voertuigelektrificatie. We hebben het al geschreven: auto-elektrificatie en CO2-neutraliteit? Een misleidend fabeltje. Ieder enigszins technisch onderlegde sterveling weet en begrijpt dat politici niet langer een CO2-georiënteerde, maar dringend de oprechte maatstaf van een technologieneutrale emissie moeten hanteren. Zodat technisch voor de hand liggende uitkomsten worden aangemoedigd en niet - zoals nu al decennia gebeurt - gediscrimineerd worden.

Naast de vermaledijde diesel zijn er nog voorbeelden van politiek 'mismeesterde' maar technologisch te rechtvaardigen auto-ontwikkelingen. Ook onze collega's van AMT - het kennisportaal voor automotive professionals in Nederland - stelden zich eerder de bewuste 'tendentieuze' vraag en concludeerden dat voertuigelektrificatie alvast één - door de politiek verwaarloosde - techniek negeert. Hetgeen - voor wat betreft de e-auto - tot een substantieel toenemende CO2-uitstoot leidt! AMT illustreerde glashelder dat de gewichtsreductie van een traditioneel (met verbrandingsmotor) aangedreven voertuig efficiënter CO2-resultaat oplevert dan de massale inzet van batterijvoertuigen. Woog in 1975 een auto gemiddeld nog 1.000 kg, dan was dat in 2015 al 1.400 kg. Wat ingenieurs al langer weten, maar waar een door de klimaatlobby gedirigeerd beleid niet 'mag' luisteren. Gewichtsre-ductie van traditionele auto'stot 1.000 kg zou intussen - en zonder elektrificatie - tot 60% minder CO2-uitstoot tot gevolg hebben gehad. Ingenieurs weten dat voertuigelektrificatie en gewichtsreductie onverzoenbaar zijn. Maar de niet goed bezig zijnde beleidsmaker weigert alsnog om in te zien dat de zwaarder wegende batterij-auto zo de CO2-impact aanwakkert.

Voor wie nog twijfelt aan de CO2-neutraliteit van de stekkerauto: Emission Analytics en het Department of Civil Engineering, Tsinghua University, Beijing (CN), in samenwerking met Transport Studies Unit, School of Geography and the Environment, University, Oxford (GB), publiceren leerzame denkstof hieromtrent. Die leert o.m. dat de milieu-impact van de e-auto niet enkel bepaald wordt door het soort e-energie waarmee we rijden (kernenergie, gas, steenkool, bruinkool) en dat zelfs wind of zonne-energie - in dit opzicht en tot vandaag - lang niet CO2-neutraal zijn.

De politiek echter dicteert nog waanzinniger CO2-limieten, diesels (en wanneer benzines?) moeten de stad uit en plaatsruimen voor beslist niet minder CO2-veroorzakende stekkerauto's. Gevolg: constructeurs zetten 'groen-volgzaam' in op CO2-gedreven politiek die resulteert in oplossingen die - dat verhaal hebben we al aangehaald - de mens uiteindelijk met ernstiger milieu- of sociaal demografische consequenties zullen bedreigen. Gevaarlijker dan de de thans door het groene predicaat voorspelde klimaatonheil.

De CO2-neutraliteit van de e-auto blijft weliswaar niet beperkt tot het soort elektriciteit waarmee we hem 'tanken' aan de huishoudstekker, maar verwaarloosbaar is CO2-impact per elektrisch gereden kilometer daarom zeker niet. AMT publiceerde al hoeveel gram CO2 vrijkomt bij de productie van 1 kWh e-energie: 573 g/kWh! En … 90 microgram/kWh nucleair afval. Omdat slechts 6% van de stroom duurzaam was (wind, zon), zakte die CO2-impact toen tot 540 g/kWh. Na e-productie met gas - nog een voorbeeld van een door diep antitechnologisch geïnspireerd groen beleid - zal die CO2-impact exploderen! Emission Analytics registreert dat een Tesla Model S 3,0 mijl ver geraakt met 1 kWh E-energie. De Hyundai Ioniq doet 4,5 mijl per kWh. De Ioniq veroorzaakt zo 74 g/km aan CO2, de Tesla S zelfs 112 g/km. Of hoe de batterijauto, compleet falend in deze discipline, volledig onterecht het etiket van CO2-neutraliteit opgeplakt wordt … 

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Ferre Beyens
Nieuwe ophangingsonderdelen met 5 jaar garantieBekijk het hier!Meer infochevron_right

Gerelateerde artikels

Groene paranoia op persconferenties

Dertig jaar geleden reden we in lake tahoe (colorado, vs) met de prototypes van gm’s e(lectric) v(ehicle) ‘number one’. laaiend enthousiast waren we, want we wisten nog niet wat we vandaag weten. rijden met een e-auto vormt tot vandaag weliswaar het gespreksthema van hoogst genietbare rijbeleving. maar wat is er van co2-neutraliteit, milieuvriendelijkheid en energie-efficiëntie? de gepropageerde pluspunten van de auto-elektrificatie? technologisch realisme en 30 jaar e-praxis temperden bijgevolg de in lake tahoe ontstane geestdrift. zeker nadat hysterische klimaatactivisten in de stekkerauto het ‘vehikel’ zagen van hun symboolpolitiek en ‘elektrificatie’ in een technisch irrelevante context manoeuvreerden. daarbij alle praktijkervaring en wijsheid, die hoger technisch onderwijs ons ooit heeft bijgebracht, schaamteloos wegwuivend.

Column ferre beyens: "verbrokkelende, auto-industriële ‘hoekstenen’"

Door de staat uitgewerkte industriële strategieën zijn gedoemd om te mislukken. het plan om de markt te overspoelen met miljoenen elektrische voertuigen, vormt daarvan een jammerlijk exempel.

Elektrische bestelwagens: vraag en aanbod nu en in de toekomst

De batterijen zitten laag onder de vlakke laadvloer en met een werkgrage, onderhoudsvriendelijke e-motor lijkt de batterij-uitkomst voorbestemd voor bestelwagens. het aanbod aan herlaadbare e-lcv's (electric light commercial vehicles) – zowel phev als bev – groeit met de dag.

Gesubsidieerd klimaatactivisme

Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine