Auto turbotechniekPremium

Overdrukregeling zit vast in lage én hoge stand

Werkplaatstip

Vervuilde turbodruksensor
De oorzaak: een vervuilde turbodruksensor

Een garagist krijgt een Opel Mokka 1.6 CDTi uit 2015 binnen met het verzoek van de eigenaar om iets te doen aan het vermogensverlies. De garagist vermoedt een turbostoring, zeker omdat de foutcodes P2598 en P2599 allebei in de richting van de turbo wijzen. Een visuele inspectie laat echter een turbo in perfecte staat zien. Hier is meer aan de hand!

Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Turbo's Hoet (www.th-group.eu / www.turbopartner.com)

Externe oorzaak

De garagist vertelt dat hij de foutcodes tegenstrijdig vindt. De ene keer is het P2598, ofwel 'turbodrukregeling positiesensor 1 performance' zit vast in lage stand. De andere keer is het P2599, ofwel 'vast in hoge stand'. Verder heeft de garagist ontdekt dat de storing optreedt bij vollast in de derde versnelling bij ca. 2.600 tot 2.900 toeren.

Turbo loopt vast door gebroken oliepompketting
36 artikels
Alles over werkplaatstipsOntdek ons digitaal magazine over werkplaatstips
Lees magazinechevron_right

Bij tegenstrijdige codes is echter niet de overdrukregeling zelf defect, maar is er een externe oorzaak waardoor hij hapert en in twee verschillende uiterste posities een foutcode genereert. Als de overdrukregeling zelf defect zou zijn, blijft hij in één stand vastzitten.

Vacuümpomp met de hand bedienen

Omdat de overdrukregeling op basis van vacuüm werkt, moeten we het in die richting zoeken. Daarom vragen we de garagist om de vacuümslang van de actuator los te koppelen en met de hand de pomp te bedienen. Op die manier zie je twee dingen. Ten eerste kun je controleren of de actuatorstang een soepele en volledige slag maakt, zowel als het vacuüm erop wordt gezet als wanneer het vacuüm wordt losgelaten. Is dit niet zo, dan weet je dat de storing wordt veroorzaakt door een vervuiling of beschadiging van de variabele geometrie in de turbo. Ten tweede kun je handmatig het vacuüm op de actuator zetten. Als hij dit niet vasthoudt, dan is de actuator lek.

Nieuwe turbodruksensor
Nieuwe turbodruksensor

Turbodruksensor zwaar vervuild

De garagist test: de beweging gaat soepel in beide richtingen en zo te zien wordt de hele slag gehaald. Bovendien houdt de actuator netjes het vacuüm vast. Bovendien is de turbodruksensor zwaar vervuild. De storing wordt dus niet door de turbo zelf veroorzaakt. De vervuiling doet vermoeden dat we het in die richting moeten zoeken. De garagist lost het op door de turbodruksensor te vervangen. In sommige gevallen is reinigen van de sensor een optie. In het geval van deze Opel Mokka was de turbodruksensor zo zwaar vervuild dat vervangen de beste optie was.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Turbo's Hoet

Meer weten over

Nieuwe ophangingsonderdelen met 5 jaar garantieBekijk het hier!Meer infochevron_right
Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine