Een verlengde Austral als nieuwe Espace
Rijtest Renault New Espace E-Tech Full Hybrid 200
De Espace is niet langer een Espace. Niet langer die ruime in het D-segment opererende monovolume. Nog (veel) minder MPV dan zijn voorganger, waarmee Renault zich al distantieerde van het sinds de jaren 80 bezongen begrip, zijnde de 'éénvolumespacewagon'. Conceptueel heeft de nieuwe Espace niet veel meer van een klassieke MPV. Want MPV's raakten gaandeweg uit de mode, verguisd werden ze zowaar in nietsontziende crossover-ideologie. En zo werd ook de MPV Espace tot SUV-bekering gedwongen. Een verlengde, ruimere en tot 7-zits aanbiedende variant van de recent in het C-segment voorgereden Renault Austral wordt de nieuwe Espace.
Renault moest dus ook voor zijn grootste model de SUV-trend overwegen. De toekomst van een nieuw ontwikkelde, grote MPV als opvolger van de Espace zou zich erg onzeker voorspellen. Dat er voor de Espace-opvolger resoluut voor het commercieel minder weifelachtige SUV-concept werd gekozen, is voor de hand liggend.

Ook al omdat Renault geen SUV-nieuwkomer is en het daarom ook niet ontbrak aan de nodige inhuiservaring, kon dergelijke SUV-ommezwaai met kans op succes worden doorgevoerd. Dat de nieuwe Espace zo een (iets) langere versie wordt van de positief onthaalde, in het C-SUV segment acterende Austral (als respectabel Kadjar-opvolger) is zakelijke evidentie; zowel commercieel als productietechnisch.
Het verschil tussen deze nieuwe Espace en de intussen al positief onthaalde Austral? De laatste is altijd een 5-zitter, de Espace wordt een ruimere 5- of 7-zitter. Beide kosten trouwens evenveel. Waarom dan kiezen voor een vijfzitter? Omdat die 5-zitter – met wegklapbare achterste zitrij – meer kofferinhoud biedt. Zie de technische fiche voor die volumeverschillen tussen de 5- en 7-zitmodellen.

Verlengde Austral
Designtechnisch valt de familieband tussen de new Espace en de compactere Austral niet te ontkennen. De Espace is dus een volwaardige SUV die minimaal moet inboeten aan de eerder bezongen, modulair opgevatte multifunctionaliteit van zijn bekende MPV-voorgangers.
Zo laat de nieuwe Espace zich niet op een even vlotte wijze transformeren tot een tweezitter. Lees: minder zitconfiguraties, geen uitneembare stoelen, geen stoelen die verdraaid kunnen worden, geen vlakke vloer tussen voorstoelen en achtercompartiment.

Maar ook al is de verlengde Austral 14 cm korter en 32 mm lager (bij een 2 cm hogere bodemvrijheid) dan de vorige Espace, dan nog kan je hem bezwaarlijk gebrek aan interieurruimte of het ontbreken aan opbergmogelijkheden (totale inhoud van 40 liter) verwijten.
De verlengde Austral (4,72 m lang, 1,84 meter breed en 1,64 meter hoog) als Espace-opvolger zal wat interieurruimte betreft in de nieuwe versie zijn Espace-traditie in eer kunnen houden. Enkele interieurparameters overtreffen zelfs deze van de MPV-voorganger. De drie individuele zitplaatsen op de tweede zitrij van de vorige Espace werden nu vervangen door een klassieke 3-zits achterbank, wat 30 kg aan gewichtsbesparing heeft opgeleverd.

215 kg minder dankzij CMF-C/D-platformarchitectuur
Deze Espace is dus geen specifieke MPV. Het is wel een rasechte SUV die platform en aandrijftechnologie deelt met de Austral. Dus ook hier maken we kennis met de Common Module Family-strategie (CMF) of de modulaire platformarchitectuur die is ontwikkeld door de Renault/Nissan/Mitsubishi-alliantie.
Er bestaan meerdere CMF-varianten gebruikt voor uiteenlopende voertuigtypes en aandrijfmogelijkheden. Het voor de Espace gebruikte platform betreft de CMF-C/D-opstelling. Bestemd dus voor grote en middelgrote modellen zoals onder meer de derde generatie Nissan X-Trail en tweede generatie Nissan Qashqai of de Renault Austral.

Ook de weldra te verwachten Renault Rafale – een D-SUV Coupé – waarmee Renault een budget-"vriendelijker" alternatief wil bieden voor de populaire Duitsers; zijnde de BMW X4 of Mercedes GLC Coupé, zal op basis van deze CMF-platformarchitectuur geassembleerd worden.
Omdat de nieuwe Espace ook profiteert van de meerwaarde van het eveneens door de Austral gebezigde CMF-C/D-platform, weegt hij meteen veel minder dan zijn MPV-voorganger. Niet alleen omwille van de compactere afmetingen. Ook de minder wegende aandrijflijn en de lichtere wielgeleiding en -assen dragen daartoe bij. De nieuwe Espace weegt 1.587 kg. Liefst 215 kg minder dan de 1.802 kg wegende voorganger.

'Serieel-parallelle' hybridearchitectuur
De nieuwe Espace wordt aangeboden met één aandrijflijn, dezelfde trouwens zoals die gebruikt wordt voor de Austral E-Tech Full Hybrid 200. Weet: een E-Tech Full Hybrid-benzinemotoropstelling in combinatie met een multimodale automaat. Afhankelijk van de uitrustingsversie wordt die technologie uitgebreid met de recentste edities van Multi-Sense en 4Control Advanced.
MULTI-SENSE
Ook in de nieuwe Espace maakt Multi-Sense-programmatie het mogelijk om de rijmodus aan te passen. Waarbij stuurinspanning, alertheid van de motor, instelling van het onderstel, interieur(kleur)verlichting en de dashboardweergave te wijzigen zijn volgens de modi: Eco, Sport, Comfort en Individuele programmatie.
Het aandrijfgeheel wordt dus gevormd met een 1.2-driecilinder-turbobenzine (130 pk/96 kW) en 205 Nm aan werklust. Daarnaast wordt elektrische support verschaft met een 50 kW (70 pk) en 205 Nm straffe elektrische hoofdmotor. Die e-motor wordt energetisch bevoorraad uit een lithiumionbatterij (2 kWh/400 V).
Als secundaire e-motor (25 pk en 50 Nm) fungeert een High-voltage Starter Generator (HSG) die niet enkel de ICE-motor start maar ook de schakelovergangen elektrificeert. Het gecombineerd systeemvermogen van deze hybrideopstelling bedraagt 200 pk.


Het betreft hier bijgevolg een zelfladende hybrideopstelling met (continue) automatische regeling van een laadproces waarbij elke motor (zowel ICE als e-motoren) bijdragen tot het chargeren. Deze E-Tech Full Hybrid-aandrijflijn steunt op een 'serieel-parallelle' hybridearchitectuur en combineert ook in de nieuwe Espace een multimodale automaat met klauwkoppelingen, met twee versnellingen voor de primaire e-motor en vier gangen voor de ICE. Wat uiteindelijk kan resulteren in vijftien mogelijke bedrijfsmodi.
VOORSPELLENDE HYBRIDEAANDRIJVING
Die functie helpt het elektrische energieverbruik optimaliseren. Aan de hand van onder meer data van geconnecteerde kaarten die de topografie van de weg over de eerstvolgende kilometers bevat, wordt aan het batterijbeheersysteem vroegtijdig informatie verschaft om aan de hand daarvan de elektrische aandrijfenergie over de eerstvolgende kilometers optimaal te kunnen benutten.
De ideale bedrijfsmodus wordt automatisch geselecteerd door de multimodale automaat. Die kan kiezen uit zuiver elektrisch rijden of hybriderijden, waarbij ICE en primaire e-motor samen de aandrijving verzekeren. Maar ook e-drive is mogelijk, waarbij de secundaire e-motor de wielen aandrijft en de ICE met behulp van de HSG (secundaire e-motor) de batterij chargeert.
Er wordt ook automatisch gekozen om enkel de ICE de wielen te laten aandrijven en/of de batterij te helpen laden. Rest nog de modus energierecuperatie. Waarbij tijdens het vertragen van deze Espace de wielen de e-motor doen draaien en de (ook) als generator werkende primaire e-motor de batterij chargeert.

Rijindrukken
Hij is bijna 15 cm korter dan zijn voorganger en toch biedt hij een ruimer passagierscompartiment. Het zijn vooral de passagiers op de tweede zitrij die daarbij het meest profiteren, ook al omdat de wielbasis langer werd. Het CMF-C/D-platform zorgt immers voor een wielbasis van 2,73 m.
Samen met de over 220 mm verschuifbare tweede zitrij resulteert dat in een royale beenruimte. Ook achter het stuur mag je niet klagen over ruimtegebrek en de rijhouding is zoals in een Austral: zonder meer goed en comfortabel.

Wij reden tijdens een eerste kennismaking met modellen waarbij de afwerkingsniveaus standaard 4Control Advanced gemonteerd krijgen. Lees: waarbij de achteras tot 5 graden meestuurt, waardoor (bij lage snelheid) de draaicirkel een stuk kleiner wordt. Bij hoge snelheid stuurt die achteras tot maximum 1 graad tegen.
En dat resulteert dan weer in een voorbeeldige stabiliteit. Tot die stabiliteit wordt eveneens bijgedragen door het CMF-platform dat toch zorgt voor een 25% stijvere Espace dan bij de vorige generatie.
Toegenomen stabiliteit, kortere draaicirkel, een kleiner stuurwiel en een directer reagerende (elektrische) stuurinrichting. Het maakt deze Espace beslist een stuk levendiger dan zijn MPV-voorgangers. Supersportief kan je hem echter niet noemen. Daarvoor voelt hij iets te zwaar aan en mikt de fijnafstelling van ophanging en vering (naar onze mening) te nadrukkelijk op comfort.

Dit in tegenstelling bijvoorbeeld tot de Austral die minder comfortabel aanvoelt maar wel gezellig stug is opgehangen en dynamischer is. Wat de nieuwe Espace dan onderscheidt van zijn Austral-basis? Een verschil in wielbasis en – zoals gemeld – in de afstelling van het onderstel.
In 9 seconden snelt de altijd elektrisch vertrekkende Espace van 0 naar 100. De topsnelheid bedraagt 175 km/u. De hybrideaandrijflijn reageert kordaat en soepel op de beweging van je rechtervoet. De reactie volgt meteen en dat uit zich in soepele acceleraties.
Maar indien je in Sportstand het gaspedaal indrukt, dan laat de anders discreet zoemende aandrijflijn zich meteen veel duidelijker aanhoren en accelereert de hybrideaandrijflijn ook bruusker en minder voorspelbaar. Alsof de elektronica moeite heeft met het managen van deze gecompliceerde hybrideopstelling van een doorgaans aangenaam rijdende, grote SUV.

Conclusie
De nieuwe Renault Espace heeft nog weinig van de ooit om zijn multifunctionele en ruimtelijke monospace-kwaliteiten gelauwerde voorgangers. Die typische, multifunctionele "ruimtewagen"-kenmerken, dat royale ruimtegevoel, de diverse zitconfiguraties? Ze zijn niet meer.
De diverse interieurconfiguraties, de soepele zescilinderbenzinemotoren, de werkijverige en brandstofzuinige diesels? Ze bestaan niet meer. Die laatste hebben plaats moeten ruimen voor (doorgaans) aangenaam rijdende hybrideopstellingen die zelfs voor fijnbesnaarde software in sommige gevallen te gecompliceerd lijken om onder alle omstandigheden (ook in de Sportstand) soepel acceleratiewerk te garanderen.
RIJHULPSYSTEMATICA IN DE NEW ESPACE
De nieuwe Espace wordt onder meer uitgerust met de volgende rijhulpsystemen:
• automatische noodremhulp in vooruit- en achteruitversnelling, met kruispuntfunctie (Active Emergency Braking System of AEBS en Rear AEB)
• dodehoekwaarschuwing (Blind Spot Warning of BSW)
• spoorassistent (Lane Keeping Assist of LKA)
• rijstrookwaarschuwing (Lane Departure Warning of LDW)
• rijstrookwisselassistent (Lane Change Warning of LCW)
• aandachtsbewaking (Driver Attention Alert ofwel DAA)
• stabiliteitssysteem voor een aanhangwagen (Trailer Stability Assist of TSA)
• snelheidsregelaar en -begrenzer
• adaptieve snelheidsregelaar met Stop & Go-functie (Adaptive Cruise Control of ACC)
• volgafstand (Distance Warning of DW)
• vertrekhulp voor hellingen (Hill Start Assist, HSA)
• parkeerhulpsensoren voor, achter en opzij
• waarschuwing bij uitparkeren in achteruit (Rear Cross Traffic Alert voor RCTA)
• veilig uitstappen van inzittenden (Occupant Safe Exit ofwel OSE)
Maar, het monospacegevoel mag dan al verdwenen zijn, het betekent geenszins dat de verlengde Austral als nieuwe Espace gebrek aan levensruimte zou hebben. Komt daarbij dat de rijeigenschappen en stuurkwaliteiten van een hoogstaand SUV-comfort getuigen.
De nieuwe Espace is bijgevolg een excellente SUV, een prima vervanger voor allen die vandaag nog genieten van hun verouderde Espace. De nieuwe is ook ruim en van de modernste technologie voorzien. Bovendien ziet hij er stoer uit en zo speelt hij perfect in op de allesoverheersende SUV-trend in autoland.