Vreemd: olielekkage, maar oliepeil zakt niet ...
Werkplaatstip
Wat te denken van zichtbare olielekkage bij de turbo van een Fiat 500X, zonder dat het oliepeil zakt? De garagist staat voor een raadsel en belt ons voor advies. Turbodokter weet raad, want waarschijnlijk is er brandstof of water bij de olie gekomen. Laten we eens kijken of ons vermoeden klopt ...
Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Turbo's Hoet (www.th-group.eu / www.turbopartner.com)

We adviseren de monteur om de samenstelling van de olie te controleren. Dan weet je direct of er sprake is van vermenging en kan je gericht zoeken naar de oorzaak hiervoor. We vragen hem ook om de carterventilatiepunten op verstopping te checken en de compressie te meten. Want als daar iets mis mee is, heeft dat invloed op de olieafvoer van de turbo, met olielekkage als gevolg. Hij belt terug met de mededeling dat er inderdaad dieselolie in de motorolie zit, maar dat de carterventilatiepunten en de compressie volgens het boekje zijn.
De regeneratie is wel regelmatig gestart
Dan moeten we dus wat verder zoeken naar de mogelijke oorzaak voor olielekkage. Bijvoorbeeld lekkende verstuivers, slechte zuigerveren of … slechte regeneratie. Omdat de monteur aangeeft dat de auto vooral wordt gebruikt als boodschappenauto, zou dat laatste wel eens de oorzaak kunnen zijn. Dat is makkelijk te checken via het uitlezen van de regeneratiehistorie.
En inderdaad, de monteur ziet dat de regeneratie wel regelmatig is gestart maar nooit volledig is afgerond. Dat komt doordat de auto daarvoor gewoonweg niet lang genoeg achter elkaar rijdt. Bij het starten van het regeneratieproces wordt de extra brandstof die daarvoor nodig is in de cilinders gespoten. Die wordt vervolgens niet verbrand, omdat het proces voortijdig stopt. De overtollige brandstof wordt afgevoerd naar het carter, waardoor de kwaliteit van de olie verslechtert en het oliepeil stijgt.
Wel raar trouwens dat de roetfilterindicator op het dashboard niet meldde dat het filter is verzadigd. Misschien dat de waarden net binnen de marges bleven ...
Wat vaker langere stukken rijden
We reviseren de turbo, omdat overmatig olieverbruik via de turbo samen met uitlaatgassen geen goede combinatie is voor de levensduur van de afdichtingen en bewegende delen van de turbo. De monteur spoelt het oliesysteem, vervangt de olie en de filters, reinigt het systeem rondom de turbo en laat de auto het regeneratieproces een keer volledig uitvoeren. Wanneer de klant de auto ophaalt, krijgt die het advies er vaker wat langere stukken mee te rijden. Gaat het roetfilterwaarschuwingslampje branden, dan kun je het beste minimaal tien minuten 65 km/u of harder rijden. Dan kan het regeneratieproces goed z'n werk doen. Het waarschuwingslampje zal dan na het herstarten van de auto weer uit zijn.