Auto turbotechniekPremium

Vreemd: olielekkage, maar oliepeil zakt niet ...

Werkplaatstip

Wat te denken van zichtbare olielekkage bij de turbo van een Fiat 500X, zonder dat het oliepeil zakt? De garagist staat voor een raadsel en belt ons voor advies. Turbodokter weet raad, want waarschijnlijk is er brandstof of water bij de olie gekomen. Laten we eens kijken of ons vermoeden klopt ...

Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Turbo's Hoet (www.th-group.eu / www.turbopartner.com)

Vreemd: olielekkage, maar oliepeil zakt niet...

Schade aan een turbo is veelal een gevolgschade
24 artikels
Alles over turbotechniekOntdek ons digitaal magazine over turbotechniek
Lees magazinechevron_right

We adviseren de monteur om de samenstelling van de olie te controleren. Dan weet je direct of er sprake is van vermenging en kan je gericht zoeken naar de oorzaak hiervoor. We vragen hem ook om de carterventilatiepunten op verstopping te checken en de compressie te meten. Want als daar iets mis mee is, heeft dat invloed op de olieafvoer van de turbo, met olielekkage als gevolg. Hij belt terug met de mededeling dat er inderdaad dieselolie in de motorolie zit, maar dat de carterventilatiepunten en de compressie volgens het boekje zijn.

De regeneratie is wel regelmatig gestart

Dan moeten we dus wat verder zoeken naar de mogelijke oorzaak voor olielekkage. Bijvoorbeeld lekkende verstuivers, slechte zuigerveren of … slechte regeneratie. Omdat de monteur aangeeft dat de auto vooral wordt gebruikt als boodschappenauto, zou dat laatste wel eens de oorzaak kunnen zijn. Dat is makkelijk te checken via het uitlezen van de regeneratiehistorie.

En inderdaad, de monteur ziet dat de regeneratie wel regelmatig is gestart maar nooit volledig is afgerond. Dat komt doordat de auto daarvoor gewoonweg niet lang genoeg achter elkaar rijdt. Bij het starten van het regeneratieproces wordt de extra brandstof die daarvoor nodig is in de cilinders gespoten. Die wordt vervolgens niet verbrand, omdat het proces voortijdig stopt. De overtollige brandstof wordt afgevoerd naar het carter, waardoor de kwaliteit van de olie verslechtert en het oliepeil stijgt.

Wel raar trouwens dat de roetfilterindicator op het dashboard niet meldde dat het filter is verzadigd. Misschien dat de waarden net binnen de marges bleven ...

Wat vaker langere stukken rijden

We reviseren de turbo, omdat overmatig olieverbruik via de turbo samen met uitlaatgassen geen goede combinatie is voor de levensduur van de afdichtingen en bewegende delen van de turbo. De monteur spoelt het oliesysteem, vervangt de olie en de filters, reinigt het systeem rondom de turbo en laat de auto het regeneratieproces een keer volledig uitvoeren. Wanneer de klant de auto ophaalt, krijgt die het advies er vaker wat langere stukken mee te rijden. Gaat het roetfilterwaarschuwingslampje branden, dan kun je het beste minimaal tien minuten 65 km/u of harder rijden. Dan kan het regeneratieproces goed z'n werk doen. Het waarschuwingslampje zal dan na het herstarten van de auto weer uit zijn.

Olielek

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Meer weten over

Nieuwe ophangingsonderdelen met 5 jaar garantieBekijk het hier!Meer infochevron_right
Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine