RECENTE SDC-WETENSWAARDIGHEID

Sdc vandaag
Vandaag nog visionair ogende prototypes integreren een rijhulptechnologie die we gisteren algebruikten. Een technologie die gevaarlijke situaties op de weg detecteert en gepast kan reageren. Een voorbeeld daarvan is Mercedes-Benz, dat in een toenemend aantal modellen en dankzij Distronic Plus in combinatie met Stuur- en Stop&Go- fileassistentie het semiautonoom rijden commercialiseert. Trouwens: hoeveel modellen bij een onnoemelijk aantal constructeurs kunnen zich al automatisch en door toedoen van actieve parkeerhulp autonoom de krapste parkeerruimte afdwingen?
Gemeenschappelijke noemer
Collision Prevention Assist, een intussen traditionele en bij Mercedes vaak als standaard geleverde veiligheidsvoorziening, waarschuwt bij nakend botsgevaar. Het hierop gebaseerde Collision Prevention Assist Plus geldt intussen als een autonome remfunctie. Zodra een nakende aanrijding gedetecteerd wordt en de bestuurder niet reageert op het visuele en auditieve alarm, worden de remmen automatisch geactiveerd. Adaptieve noodrembekrachtiging heet dat. Ook hier evolueerde de waarschuwing tot autonoom ingrijpen. Het aanbod explodeert en wordt zowaar onoverzichtelijk. Waardoor al deze systemen soms onder een gemeenschappelijke noemer terechtkomen. Bij Mercedes-Benz is dat 'Intelligent Drive', wat dan o.m. betrekking heeft op het Pre-Safe®-remsysteem met voetgangersdetectie, Distronic Plus met stuurassistent en Stop & Go Pilot, noodrembekrachtiging BAS Plus met kruispunt-, actieverijstrook-, grootlicht- en nachtzichtassistentie Plus alsook Collision Prevention Assist Plus of de eerder opgesomde noodrembekrachtiging. Pre-Safe® werd intussen opgewaardeerd tot Pre-Safe® Plus, of hoe dreigend botsgevaar voorspelbaar wordt. Waarna langs achter aanstormend verkeer met waarschuwingslichten gealarmeerd wordt en de remmen door Pre-Safe® Plus geblokkeerd worden. Wat voor de inzittende(n) van de aangereden auto de kans op nektrauma's beperkt, omdat de voorwaartse beweging na de impact van de achterin rijdende auto daardoor gereduceerd wordt.
De toekomst die gisteren begon
De opsomming van alle bestaande systemen zou te ver leiden. We beperken ons tot recente nieuwigheden. Te beginnen bij Honda, dat zopas een Predictive Safety Cruise Control introduceerde. Noem het een Intelligent Adaptive Cruise Control (i-ACC), omdat het ook gebaseerd is op het inmiddels traditionele ACC, nu wel met de vooruitziende mogelijkheid om te anticiperen op voertuigen die onverwacht het rijvak van de met de i-ACC-techniek gezegende Honda kruisen. Audi's nieuwste Q7 zou dan weer als gemeenschappelijke noemer kunnen staan voor alle assistentietechnologieën die het merk met de vier ringen vandaag in het aanbod heeft. Want de antimulticrashremfunctie, Park and Side Assist, Pre Sense Front, Pre Sense Rear, Adaptive Cruise Control, Active Lane Assist, nachtzichtassistentie en verkeersbordenherkenning. Daarnaast is er 'Pre Sense City': een waarschuwing voor een dreigende aanrijding met andere voertuigen of voetgangers en de automatische noodrem. De Cross-traffic Assist waarschuwt bij het achteruitrijden vanuit een parkeerplaats voor naderend verkeer. Het Exit Warning System waarschuwt bij het uitstappen voor achteropkomende voertuigen of fietsers. Predictive Efficiency Assistant maakt gebruik van de navigatiegegevens om te waarschuwen voor scherpe bochten of bij het binnenrijden van een bebouwde kom of voor snelheidsbeperkingen. In combinatie met ACC en verkeersbordherkenning wordt de ingestelde snelheid ook aangepast aan wegomstandigheden en snelheidsbeperkingen. Voor wie nog mocht twijfelen, de nieuwe autotoekomst is gisteren al begonnen. ?