AutoveiligheidssystemenPremium

RECENTE SDC-WETENSWAARDIGHEID

 

De ontwikkeling van de gestaag naar de autonoom acterende autotechniek gaat bijster snel. Zo haastig dat wat vandaag nieuw is, morgen al traditioneel genoemd mag worden.


Sdc vandaag

Vandaag nog visionair ogende prototypes integreren een rijhulptechnologie die we gisteren algebruikten. Een technologie die gevaarlijke situaties op de weg detecteert en gepast kan reageren. Een voorbeeld daarvan is Mercedes-Benz, dat in een toenemend aantal modellen en dankzij Distronic Plus in combinatie met Stuur- en Stop&Go- fileassistentie het semiautonoom rijden commercialiseert. Trouwens: hoeveel modellen bij een onnoemelijk aantal constructeurs kunnen zich al automatisch en door toedoen van actieve parkeerhulp autonoom de krapste parkeerruimte afdwingen?


Gemeenschappelijke noemer

Collision Prevention Assist, een intussen traditionele en bij Mercedes vaak als standaard geleverde veiligheidsvoorziening, waarschuwt bij nakend botsgevaar. Het hierop gebaseerde Collision Prevention Assist Plus geldt intussen als een autonome remfunctie. Zodra een nakende aanrijding gedetecteerd wordt en de bestuurder niet reageert op het visuele en auditieve alarm, worden de remmen automatisch geactiveerd. Adaptieve noodrembekrachtiging heet dat. Ook hier evolueerde de waarschuwing tot autonoom ingrijpen. Het aanbod explodeert en wordt zowaar onoverzichtelijk. Waardoor al deze systemen soms onder een gemeenschappelijke noemer terechtkomen. Bij Mercedes-Benz is dat 'Intelligent Drive', wat dan o.m. betrekking heeft op het Pre-Safe®-remsysteem met voetgangersdetectie, Distronic Plus met stuurassistent en Stop & Go Pilot, noodrembekrachtiging BAS Plus met kruispunt-, actieverijstrook-, grootlicht- en nachtzichtassistentie Plus alsook Collision Prevention Assist Plus of de eerder opgesomde noodrembekrachtiging. Pre-Safe® werd intussen opgewaardeerd tot Pre-Safe® Plus, of hoe dreigend botsgevaar voorspelbaar wordt. Waarna langs achter aanstormend verkeer met waarschuwingslichten gealarmeerd wordt en de remmen door Pre-Safe® Plus geblokkeerd worden. Wat voor de inzittende(n) van de aangereden auto de kans op nektrauma's beperkt, omdat de voorwaartse beweging na de impact van de achterin rijdende auto daardoor gereduceerd wordt.


De toekomst die gisteren begon

De opsomming van alle bestaande systemen zou te ver leiden. We beperken ons tot recente nieuwigheden. Te beginnen bij Honda, dat zopas een Predictive Safety Cruise Control introduceerde. Noem het een Intelligent Adaptive Cruise Control (i-ACC), omdat het ook gebaseerd is op het inmiddels traditionele ACC, nu wel met de vooruitziende mogelijkheid om te anticiperen op voertuigen die onverwacht het rijvak van de met de i-ACC-techniek gezegende Honda kruisen. Audi's nieuwste Q7 zou dan weer als gemeenschappelijke noemer kunnen staan voor alle assistentietechnologieën die het merk met de vier ringen vandaag in het aanbod heeft. Want de antimulticrashremfunctie, Park and Side Assist, Pre Sense Front, Pre Sense Rear, Adaptive Cruise Control, Active Lane Assist, nachtzichtassistentie en verkeersbordenherkenning. Daarnaast is er 'Pre Sense City': een waarschuwing voor een dreigende aanrijding met andere voertuigen of voetgangers en de automatische noodrem. De Cross-traffic Assist waarschuwt bij het achteruitrijden vanuit een parkeerplaats voor naderend verkeer. Het Exit Warning System waarschuwt bij het uitstappen voor achteropkomende voertuigen of fietsers. Predictive Efficiency Assistant maakt gebruik van de navigatiegegevens om te waarschuwen voor scherpe bochten of bij het binnenrijden van een bebouwde kom of voor snelheidsbeperkingen. In combinatie met ACC en verkeersbordherkenning wordt de ingestelde snelheid ook aangepast aan wegomstandigheden en snelheidsbeperkingen. Voor wie nog mocht twijfelen, de nieuwe autotoekomst is gisteren al begonnen. ?

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Gerelateerde artikels

Rijtest Nissan Ariya Nismo e‑4ORCE

Voortbouwend op een succesvolle motorsportcarrière synthetiseert de Ariya Nismo bijdetijdse autosporttechnologie en elektrische aandrijving. In deze test gaan we na of deze Nismo, in vergelijking met de tweemotorige Ariya waarop hij gebaseerd is, ook meer rijplezier garandeert.

Presentatie Ford E-Transit Courier

Onlangs presenteerde Ford de nieuwste generatie van zijn kleinste bestelwagen. Met verbrandingsmotoren op benzine of diesel en de toezegging dat een full-electric-versie al snel dat vernieuwde gamma zou aanvullen. Die belofte wordt nu nagekomen.

Levensduur van elektrische voertuigen blijkt positief

Terwijl prijs en rijbereik vaak worden genoemd als drempels voor aankoop, is de levensduur van EV’s voor de meeste automobilisten een onbekende factor. Mobiliteitsorganisatie Touring wijst op een recente studie gepubliceerd in Nature Energy en op trends op de Belgische over deze kwestie.

Carrosseriebedrijf Polycar kiest voor OMIA-uitrustingen

Nadat Polycar zich in 2013 in Hannuit vestigde, rustte het carrosseriebedrijf zich uit met de spuitcabines van het Franse merk Omia, dat in België door CSB² wordt vertegenwoordigd. Deze Franse fabrikant is een recente speler op de Belgische markt, maar volgens Yves Polet en Denis Gilbert, de eigenaars van Polycar, is de investering ideaal voor een carrosseriebedrijf. De werking verschilt weliswaar van die van de cabines van concurrenten, maar beide heren oordelen dat ze technologisch geavanceerd en zeer rendabel zijn.

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

CarFix maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.