Auto turbotechniekPremium

Turbo loopt vast door gebroken oliepompketting

Acuut probleem met verrassende oorzaak

De verrassende oorzaak van het acute pro­bleem: een gebroken oliepompketting ...
De verrassende oorzaak van het acute pro­bleem: een gebroken oliepompketting ...

Als een turbo kapot gaat, moet je altijd kijken wat daarvan de oorzaak is. Geregeld komt men daarbij een verras­sende oorzaak tegen. Zo ook in dit geval waarbij een Ford Transit door de pechverhelpingsdienst bij de garagist wordt afgeleverd vanwege een kapotte turbo. Wat ook de oorzaak is, het is iets acuuts. Uiteindelijk blijkt het een gebroken olie­pompketting te zijn. Iets wat we niet vaak zien…

Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Turbo's Hoet (www.th-group.eu / www.turbopartner.com)

Diagnose pechverhelping

Omdat de garagist de turbo re­gis­treert, bellen we hem op om technische ondersteuning te bie­den. Aan de telefoon vertelt hij wat de diagnose van de pechverhelpingsdienst is.

Schade aan een turbo is veelal een gevolgschade
24 artikels
Alles over turbotechniekOntdek ons digitaal magazine over turbotechniek
Lees magazinechevron_right

Het compressorwiel van de turbo slaat vast tegen de be­huizing, maar alle componenten zitten nog op hun plek. Ook de locknut, terwijl deze er toch als eerste af­draait als een turbo vastloopt. De motor-ECU heeft wel even een foutcode afgegeven die te maken had met de actuator. Deze foutcode is echter niet meer teruggekomen na het wissen. Dat duidt erop dat er iets heel plotseling is gebeurd. Wat natuurlijk ook wordt bevestigd door het feit dat de pechverhelpingsdienst te hulp moest komen. 

Het komt overigens wel vaker voor dat een foutcode niet meer terugkomt. Noteer daarom altijd even precies welke foutcode je ziet, voordat je hem wist.

Enorm lawaai bij starten

De verrassende oorzaak van het acute pro­bleem: een gebroken oliepompketting ...Bij het starten klonk er een enorm lawaai, waarop de garagist de motor direct weer afzet. De locknut was toen echter al een stukje van de as afgedraaid. De garagist neemt geen axiale spe­ling waar. Ook zijn zowel het turbinewiel als het com­pressorwiel onbeschadigd. Maar wat wel opvalt, is dat de behuizingen droog zijn. We con­cluderen dat de oliedruk is weg­gevallen en dat het enorme la­waai ervoor zorgde dat de motor zo snel is stopgezet dat er verder geen zichtbare schade is ont­staan.

Carterpan demonteren

Waardoor is de oliedruk zo plotseling weggevallen? Het voertuig is van het begin in onderhoud bij de garagist. We hoeven de oor­zaak dus niet te zoeken in oude olie of een verstopte carterzeef. Maar waardoor is de oliedruk dan wél weggevallen? We adviseren de garagist om de carter­pan te demonteren, zodat hij goed zicht heeft op de oliepomp en de zeef. Twee uur later belt hij om te vertellen dat de ketting die de oliepomp aandrijft, is gebro­ken.

Ook oliepomp vervangen

Zo’n ketting breekt pas als hij in één keer met een enorme kracht op spanning komt te staan. Bij­voorbeeld omdat de oliepomp vastloopt. Daarom adviseren we de garagist om naast de turbo ook de oliepomp te vervan­gen. 

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Turbo's Hoet

Meer weten over

Nieuwe ophangingsonderdelen met 5 jaar garantieBekijk het hier!Meer infochevron_right

Gerelateerde artikels

Schade aan een turbo is veelal een gevolgschade

Een turbo die stuk gaat, is een problematiek die al jaren aansleept. toch blijken de gewezen oorzaken ook vandaag nog steeds de boosdoener te zijn. een turbo gaat niet vaak stuk uit zichzelf, maar is veeleer een gevolgschade.

Turbotechnologie vandaag en morgen

Twee van de boosdoeners voor milieu en mens zijn nox, dat zorgt voor ozonvorming en zure regen, en pm, de roetdeeltjes die schadelijk zijn voor onze luchtwegen. om het nox laag te houden, moet de temperatuur in de verbrandingskamer naar beneden. om de pm laag te houden, moeten we meer zuurstof toedienen, waardoor de temperatuur stijgt. het is met andere woorden onmogelijk om voor beide waarden uitmuntend te scoren. turbotechnologie blijkt een scherprechter in dit proces te zijn.

Turbo’s hoet helpt garagisten kans op herhaalschade te beperken

Turbo’s hoet helpt garagisten kans op herhaalschade te beperken geen gezeur garantie voor alle garagisten turbo’s hoet biedt nu geen gezeur garantie en technische ondersteuning binnen 30 minuten aan alle kopers van een nieuwe of gereviseerde turbo. tot dusver was deze extra service uitsluitend voorbehouden aan gespecialiseerde turbopartners. door de geen gezeur garantie en technische ondersteuning nu voor alle turboklanten beschikbaar te stellen, biedt turbo’s hoet ook niet aangesloten garagisten de kans op herhaalschade bij turbomontage te beperken. een gemiddelde garage krijgt jaarlijks te maken met 5 à 6 turboschades. voor hen is een turbo vervangen geen dagelijkse kost, en een klus waarbij er het nodige mis kan gaan. in 95% van de gevallen is de defecte turbo niet de oorzaak, maar een gevolgschade van een probleem elders. alleen vervangen is dan vragen om herhaalschade. met de technische ondersteuning binnen 30 minuten helpt turbo's hoet dit voorkomen. de geen gezeur ...

Storingsdiagnose bij turbo's

Van een turbolader wordt in principe verwacht dat hij het volledige leven van de motor mee moet gaan. de realiteit is echter een triest verhaal van veel te jonge vervangingen van turbo's die eigenlijk een veel langer en beter leven hadden verdiend. vaak liggen hier externe problemen aan de basis, waardoor een verwijderde turbo in veel gevallen meteen het doodvonnis van zijn vervanger zal inluiden. zoals uit dit uitgebreide diagnoseverhaal zal blijken, heeft een verstoorde of zelfs kapotte turbo niet zelden te maken met factoren die er in feite volledig los van staan. het gezond verstand van de monteur telt hierbij meer dan ooit.

Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine