Auto turbotechniekPremium

VW CRAFTER 2.0 TDI CKTC/CKTB heeft onvoldoende vermogen

Externe factor eens te meer oorzaak van turboschade

Na demontage van de turbo zien we duidelijk dat een witte aanslag zich heeft afgezet op de geometrie van de variabele regeling en deze heeft geblokkeerd
Na demontage van de turbo zien we duidelijk dat een witte aanslag zich heeft afgezet op de geometrie van de variabele regeling en deze heeft geblokkeerd

 
Het is belangrijk om bij een turboschade verder te kijken dan alleen de turbo, zodat je zeker weet dat je de werkelijke oorzaak van de turboschade op­spoort. Dat blijkt eens te meer uit deze casus waarbij de motor van een VW Craf­ter 2.0 TDI CKTC/CKTB niet voldoende vermogen levert ...

Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Turbo’s Hoet (www.th-group.eu / www.turbopartner.com)

Diagnose

De motor van een VW Crafter levert niet vol­doende vermogen en het mo­tor­mana­gement meldt P0299 (tur­bodruk regelgrens onderschre­den) en P2563 (signaal positiesensor in­correct). Op basis van deze storingscodes heeft de garagist diverse onderdelen ge­con­troleerd en vervangen. Zo heeft hij een nieuwe turbodruksensor gemonteerd en de luchtmassameter ver­vangen. Daarnaast heeft hij de mag­neetklep voor de vacuümaansturing van de turbo ver­vangen.

Turbo loopt vast door gebroken oliepompketting
36 artikels
Alles over werkplaatstipsOntdek ons digitaal magazine over werkplaatstips
Lees magazinechevron_right

Maar … niets mag baten. De garagist belt ons met de vraag: ‘wat nu?’. Aan de telefoon ge­ven we aan welke punten hij nog kan na­kijken. Zoals de aansturing van de turbo. Bij verschillende drukwaar­den horen verschillende hoe­veel­he­den va­cuüm. Dit kan hij controleren door tijdens een testrit de hoeveelheid vacuüm te meten die vanaf de magneetklep naar de turbo gaat. Verder adviseren we hem om te controleren hoe groot de slag is die de hevel op de turbo maakt.

De garagist maakt een testrit en constateert dat de vacuümaansturing goed is. Vervolgens de­monteert hij enkele onderdelen en constateert dat de slag van de actuator, welke het variabele gedeelte van de turbo bedient, zeer kort is. Tussen drukloos en volledig vacuüm zit vi­sueel maar enkele millimeters! Hierdoor is de turbo waarschijnlijk niet in staat om goed af te regelen.

Het is belangrijk om bij een turbo­schade verder te kijken dan alleen de turbo, zodat je zeker weet dat je de werkelijke oorzaak van de turbo­schade opspoort

Witte aanslag

Naar aanleiding van deze diag­nose besluit de garagist om de defecte turbo naar ons te sturen zo­dat wij een deskundige blik kunnen werpen op de turbo zelf. Als we de turbo demonteren zien we dat de va­riabele regeling vervuild is ge­raakt. Een witte aan­slag heeft zich afgezet op de geometrie en deze geblokkeerd. Wij herkennen dit di­rect als het residu van ver­brande of ver­dampte koelvloeistof.

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem

Dat betekent dat een externe fac­tor de oorzaak is van de turbo­schade. In dit geval de lekkage van koelvloeistof elders in de motor, bijvoorbeeld vanuit de cilinderkop of vanuit de EGR. De garagist constateert inderdaad dat de watergekoelde EGR defect is. Hierdoor komt er koelvloeistof in het uitlaatsysteem en dit zorgt voor de afzetting in de turbo.

Advies

We meldden het reeds vaker en uit deze casus blijkt het ook weer. Het is belangrijk om bij een turbo­schade verder te kijken dan alleen de turbo, zodat je zeker weet dat je de werkelijke oorzaak van de turbo­schade opspoort. Indien er op dit voertuig een andere turbo zou zijn gemonteerd, dan was ook deze turbo weer met de­zelfde schade defect geraakt ... 

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Turbo's Hoet

Meer weten over

Nieuwe ophangingsonderdelen met 5 jaar garantieBekijk het hier!Meer infochevron_right

Gerelateerde artikels

Volkswagen crafter

Met een maximaal toegelaten massa tot 5,5 ton, een grotere laadruimte tot 18,4 m³ en een ongeziene waaier aan aandrijfmotoren en varianten biedt de nieuwe crafter klantgerichte functionaliteit en oplossingen voor dagelijkse transportopdrachten in alle bedrijfstakken.

Schade aan een turbo is veelal een gevolgschade

Een turbo die stuk gaat, is een problematiek die al jaren aansleept. toch blijken de gewezen oorzaken ook vandaag nog steeds de boosdoener te zijn. een turbo gaat niet vaak stuk uit zichzelf, maar is veeleer een gevolgschade.

Turbotechnologie vandaag en morgen

Twee van de boosdoeners voor milieu en mens zijn nox, dat zorgt voor ozonvorming en zure regen, en pm, de roetdeeltjes die schadelijk zijn voor onze luchtwegen. om het nox laag te houden, moet de temperatuur in de verbrandingskamer naar beneden. om de pm laag te houden, moeten we meer zuurstof toedienen, waardoor de temperatuur stijgt. het is met andere woorden onmogelijk om voor beide waarden uitmuntend te scoren. turbotechnologie blijkt een scherprechter in dit proces te zijn.

Turbo’s hoet helpt garagisten kans op herhaalschade te beperken

Turbo’s hoet helpt garagisten kans op herhaalschade te beperken geen gezeur garantie voor alle garagisten turbo’s hoet biedt nu geen gezeur garantie en technische ondersteuning binnen 30 minuten aan alle kopers van een nieuwe of gereviseerde turbo. tot dusver was deze extra service uitsluitend voorbehouden aan gespecialiseerde turbopartners. door de geen gezeur garantie en technische ondersteuning nu voor alle turboklanten beschikbaar te stellen, biedt turbo’s hoet ook niet aangesloten garagisten de kans op herhaalschade bij turbomontage te beperken. een gemiddelde garage krijgt jaarlijks te maken met 5 à 6 turboschades. voor hen is een turbo vervangen geen dagelijkse kost, en een klus waarbij er het nodige mis kan gaan. in 95% van de gevallen is de defecte turbo niet de oorzaak, maar een gevolgschade van een probleem elders. alleen vervangen is dan vragen om herhaalschade. met de technische ondersteuning binnen 30 minuten helpt turbo's hoet dit voorkomen. de geen gezeur ...

Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine