VW CRAFTER 2.0 TDI CKTC/CKTB heeft onvoldoende vermogen
Externe factor eens te meer oorzaak van turboschade

Het is belangrijk om bij een turboschade verder te kijken dan alleen de turbo, zodat je zeker weet dat je de werkelijke oorzaak van de turboschade opspoort. Dat blijkt eens te meer uit deze casus waarbij de motor van een VW Crafter 2.0 TDI CKTC/CKTB niet voldoende vermogen levert ...
Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Turbo’s Hoet (www.th-group.eu / www.turbopartner.com)
Diagnose
De motor van een VW Crafter levert niet voldoende vermogen en het motormanagement meldt P0299 (turbodruk regelgrens onderschreden) en P2563 (signaal positiesensor incorrect). Op basis van deze storingscodes heeft de garagist diverse onderdelen gecontroleerd en vervangen. Zo heeft hij een nieuwe turbodruksensor gemonteerd en de luchtmassameter vervangen. Daarnaast heeft hij de magneetklep voor de vacuümaansturing van de turbo vervangen.

Maar … niets mag baten. De garagist belt ons met de vraag: ‘wat nu?’. Aan de telefoon geven we aan welke punten hij nog kan nakijken. Zoals de aansturing van de turbo. Bij verschillende drukwaarden horen verschillende hoeveelheden vacuüm. Dit kan hij controleren door tijdens een testrit de hoeveelheid vacuüm te meten die vanaf de magneetklep naar de turbo gaat. Verder adviseren we hem om te controleren hoe groot de slag is die de hevel op de turbo maakt.
De garagist maakt een testrit en constateert dat de vacuümaansturing goed is. Vervolgens demonteert hij enkele onderdelen en constateert dat de slag van de actuator, welke het variabele gedeelte van de turbo bedient, zeer kort is. Tussen drukloos en volledig vacuüm zit visueel maar enkele millimeters! Hierdoor is de turbo waarschijnlijk niet in staat om goed af te regelen.
Het is belangrijk om bij een turboschade verder te kijken dan alleen de turbo, zodat je zeker weet dat je de werkelijke oorzaak van de turboschade opspoort
Witte aanslag
Naar aanleiding van deze diagnose besluit de garagist om de defecte turbo naar ons te sturen zodat wij een deskundige blik kunnen werpen op de turbo zelf. Als we de turbo demonteren zien we dat de variabele regeling vervuild is geraakt. Een witte aanslag heeft zich afgezet op de geometrie en deze geblokkeerd. Wij herkennen dit direct als het residu van verbrande of verdampte koelvloeistof.
Koelvloeistof in het uitlaatsysteem
Dat betekent dat een externe factor de oorzaak is van de turboschade. In dit geval de lekkage van koelvloeistof elders in de motor, bijvoorbeeld vanuit de cilinderkop of vanuit de EGR. De garagist constateert inderdaad dat de watergekoelde EGR defect is. Hierdoor komt er koelvloeistof in het uitlaatsysteem en dit zorgt voor de afzetting in de turbo.
Advies
We meldden het reeds vaker en uit deze casus blijkt het ook weer. Het is belangrijk om bij een turboschade verder te kijken dan alleen de turbo, zodat je zeker weet dat je de werkelijke oorzaak van de turboschade opspoort. Indien er op dit voertuig een andere turbo zou zijn gemonteerd, dan was ook deze turbo weer met dezelfde schade defect geraakt ...